Het regent... - Reisverslag uit Akaroa, Nieuw Zeeland van Tom en Debbie - WaarBenJij.nu Het regent... - Reisverslag uit Akaroa, Nieuw Zeeland van Tom en Debbie - WaarBenJij.nu

Het regent...

Door: Tom en Debbie

22 Januari 2010 | Nieuw Zeeland, Akaroa

Hallo allemaal,

In bijna 11 uur komen we redelijk gebroken in Hong Kong aan. Het is hier nu 7.30 uur lokale tijd de volgende dag. We zwerven wat over de luchthaven en luieren wat op een bank. Onze vervolgvlucht naar Auckland gaat diezelfde middag pas om 15.30 uur, dus we hebben de tijd om even bij te slapen. We boeken een bed voor drie uur en gaan meteen plat. Ondanks het feit dat wel allebei nog behoorlijk wakker zijn, vallen we vrij snel in als een blok in slaap en worden we na drie uur netjes door een medewerker gewekt. Gewoon heerlijk, even slapen. Nu lekker onder een warme douche en fris en fruitig gaan we op zoek naar een lekkere lunch.

Ook de vlucht naar Auckland vertrekt keurig op tijd en neemt weer zo’n 11 uur in beslag. Net als vanaf Amsterdam is dit weer een nachtvlucht, dus de volgende pogingen om te slapen mislukken weer. Eigenlijk is het een grote déjà vu.

Volgens schema komen we om 7.00 uur lokale tijd de volgende ochtend in Auckland aan. Gelukkig geen vertraging omdat de aansluitende vlucht naar Christchurch al om 11.00 vertrekt. Omdat we naar een binnenlandse vlucht overstappen, moeten we eerst de koffers ophalen, door de douane, naar buiten, naar binnen, weer inchecken en weer door de douane. Vreemd, maar het kan blijkbaar niet anders. Bij aankomst in de vertrekhal blijkt dat onze vlucht een uur vertraagd is. Mmm, da’s balen, we waren zo lekker bezig. We drinken wat en verdoen onze tijd met het slenteren langs enkele winkeltjes. Uiteindelijk vertrekt onze vlucht naar Christchurch met een dik uur vertraging. De piloot waarschuwt ons voor een vlucht met flink wat turbulentie en daarover heeft hij geen woord gelogen. Halverwege dit korte tripje van anderhalf uur gaat het vliegtuig behoorlijk tekeer. Gelukkig zijn we er zo, want Tom vindt dat gehobbel maar niks.

Na bijna 24 uur vliegen komen we om 13.00 uur lokale tijd (gebroken) op de kleine luchthaven van Christchurch aan. Nog voordat wij bij de koffers zijn, staat onze chauffeur ons al met een bordje met onze naam op te wachten. Perfect geregeld! De beste man is zo vriendelijk om onze koffers bij de band op te halen en we lopen met hem mee naar zijn busje. Samen met wat andere reizigers brengt hij ons vlotjes naar ons motel in de stad. Onderweg krijgen we een stortvloed van informatie over Christchurch en omgeving, over het links rijden en de bijbehorende regeltjes. We krijgen ook meteen de tip van de dag over de snelste weg uit de stad: vanaf de autoverhuur 2x rechts en bij de eerste verkeerlichten naar links en dan: follow your nose!!! Hahaha, dat komt zeker goed!

In het motel nemen we ons voor om even een korte powernap te nemen, maar die eindigt helaas pas na een uur of vijf… Hoezo kapot?! Om 21.30 uur maken we nog even een sandwich en kijken we nog wat tv (hier hebben ze zelfs BVN-TV). Om middernacht gaan we maar weer verder waar we daarvoor gebleven waren en vallen we weer in slaap. Maar ja, we hebben er voor wat te lang geslapen, dus zijn we allebei midden in de nacht alweer wakker… Tja, dat krijg je ervan.

Lekker vroeg staan we op 22/1/2010 op ontbijten we rustig en uitgebreid. Zodra we naar de receptie gaan om uit te checken, zien we een briefje op onze kamerdeur hangen, met hierop het verzoek om met de lokale reisagent contact op te nemen omtrent onze vervolgtrip naar Fiji in maart 2010. In de lobby belt Tom met The Green Spot en hoort van de Nederlandse medewerker Jan (makkelijk om weer eens Nederlands te praten, na dat moeilijk verstaanbare Hong Kong Engels) dat ons eilandje bij Fiji vorige maand door een cycloon zowat van de aardbol is geveegd. Mmm, fijn nieuws… Ze zijn daar nu druk bezig de schade te herstellen, maar hebben nog geen elektra. Jan geeft aan dat ze eerst de voortgang willen aanzien en dat we mogelijk worden omgeboekt. Hij stelt voor dat we half februari nog even contact hebben om dit te bespreken. Geen probleem, we vinden het allang fijn dat men ons zo informeert.

We worden om 9.00 uur door het autoverhuurbedrijf opgehaald en naar het verhuurdepot gebracht.
Daar krijgen we een ‘gloednieuwe’ Nissan Sunny uitgereikt. Deze bolide heeft slechts 175.000 km gereden en ziet er nog zo goed als nieuw uit. Yeah right. Maar ja, wat maakt het uit, het rijdt. We gaan snel op pad en rijden naar de dichtstbijzijnde supermarkt voor de eerste boodschappen. De vriendelijke cassiere is erg geïnteresseerd in ons reisplan en geeft meteen allerlei tips. Na het inslaan, gaan we naar het Zuidoosten richting Lyttelton en daarna naar Akaroa op het schiereiland van de Banks Peninsula. Via mooie baaitjes met vergezichten en allerlei slingerweggetjes komen we rond 14.00 uur aan. We kiezen voor een mooi maar wat prijzig appartement met uitzicht over de baai van Akaroa in het Criterion complex. Het weer zit niet mee want er hangt een dikke mist in de heuvels rond de baai en het miezert al de hele dag. Jammer, want met mooi weer heb je hier een geweldig uitzicht. Misschien dat het morgen (23/1/2010) beter is. We zullen zien. Ondanks het weer lopen we door het rustige dorpje en maken wat foto’s.

Wat opvalt is de zeer relaxe sfeer en de erg vriendelijke lokale bevolking. Men is erg behulpzaam en geinteresseerd in wat je gaat doen en waar je vandaan komt.

Tot zover!
De groetjes!

• 22 Januari 2010 - 06:43

Gert:

Ja Tom en Deb, jullie moeten er wat voor over hebben en dan start het in de regen! da's jammer want Deb was toch aan een zonnetje toe? Maar nu kan het toch echt beginnen.En na regen komt altijd weer zonneschijn.

• 22 Januari 2010 - 07:13

Joost:

Goedemorgen!

Jullie vliegreis is al een hele vakantie op zich! Nog los van de tijdverschillen!

Leuk om te lezen allemaal: have fun!

En... na regen komt inderdaad zonneschijn (geldt dat ook voor Nederland Gert?)

• 22 Januari 2010 - 07:58

Marielle:

Wat leuk om jullie ervaringen te lezen, zo nemen jullie ons allemaal een beetje mee op vakantie...

Geniet er van

• 22 Januari 2010 - 08:52

Jolanda:

Goedemorgen (alhoewel het bij jullie nu toch al middag is..),

Leuk zo'n reisverslag. 't Is dat ik vliegen niets vind.. Maar een beetje jaloers ben ik wel. Hopelijk gaat Fiji nog wel door, anders heb je die prikkies nog voor niets gehad... :-)

O ja, info op 5 februari wordt pas 26 februari.....

Veel plezier nog!!!

• 22 Januari 2010 - 09:34

Ilona:

He lieverds,

Nou de lange reis zit erop, ga nu maar lekker genieten van al dat moois wat jullie te zien krijgen. Enne met het weer komt het best goed.
    dikke kus van Ilona en de rest

• 22 Januari 2010 - 10:59

Joyce:

Hoi Debby en Tom,

Het is alleen al leuk om jullie reisverslag van de heenreis te lezen...
    Dat beloofd nog mooie verslagen voor jullie uitstapjes. Ben benieuwd.
    Heel veel plezier en hoop dat morgen het zonnetje lekker schijnt.

Groetjes

• 22 Januari 2010 - 14:07

Gerlinde:

Hoi, hoi, ik word al moe als ik jullie reisverslag lees. Nou ja, nu gaat het echt beginnen.

Wat een verhaal van Fuji, gelukkig is die cycloon al langs geweest...

Ik heb net jullie auto's geïnformeerd dat ze niet bang hoeven te zijn ingeruild te worden na de vakantie. Die van Tom kreeg zowaar een glimlach om z'n grill:-).

• 22 Januari 2010 - 18:14

Irma:

Hai, leuk om zo op de hoogte te blijven van jullie reis. Ik kan mij voorstellen dat jullie behoorlijk gebroken zijn na dit soort (vlucht)nachten. Jammer van de regen, maar dat zal vast geen twee maanden aanhouden....
    Ach ja, als zo'n auto maar rijdt, zit er ook een ANWB-pakketservice bij ;-)

• 22 Januari 2010 - 21:03

Linda:

Hallo beiden!
    Fijn dat jullie goed zijn aangekomen! Het was misschien 'even' afzien, maar nu kan het genieten beginnen! Ik ben de tel even kwijt, het is bij jullie nu 1 dag verder dan hier toch?
    Hopen dat het eilandje bij Fiji hersteld is tegen de tijd dat jullie daar heen gaan, maar al zou het een ander eiland(je) worden, dat komt wel goed.
    Ik zeg hier zo'n beetje truste, bij jullie is het bijna ochtend...
    Kusje ook van Manon en Alec xxx (hij is zenuwachtig, joh, haha)

• 22 Januari 2010 - 21:52

Annemarie & Bob:

Hi guys,

al weer veel avonturen! En dat maakt zo'n reis juist fantastisch. Geniet van dat mooie land, we zullen met veel plezier jullie berichten blijven volgen.

Wâkha wâkha oef oef oef!

(Maorie taal volgens Neal)

• 22 Januari 2010 - 22:29

Henk En Coby:

Wij herkennen dit maar geniet er van en een kus met de neus.

• 23 Januari 2010 - 18:42

Annet:

Hoi, leuk dat jullie er eindelijk zijn! Het weer klaart op, hoor! En Fiji, ik hoop dat het door kan gaan, maar ach, dan komt er weel wat anders toch? Veel plezier, kijk al uit naar jullie volgende verslag.

• 24 Januari 2010 - 10:15

Pa+ma Van Dokkum:

leuk om te lezen,maar regen hoort er bij.hier(24/1)is het weer wit.