San Francisco - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Tom en Debbie - WaarBenJij.nu San Francisco - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Tom en Debbie - WaarBenJij.nu

San Francisco

Door: Tom en Debbie

Blijf op de hoogte en volg Tom en Debbie

12 April 2016 | Verenigde Staten, San Francisco

Hallo allemaal,

Hier is dan het eerste deel van ons reisverslag vanuit de USA. Veel leeslplezier!

Groeten,
Tom, Debbie, Simon en Dreke

09-04-2016
Rond 07.15 uur pikt Gerard (onze buurman, annex taxi) ons op en brengt ons naar Schiphol. Simon en Dreke zijn door Remon (de broer van Debbie) ook naar Schiphol gebracht. Debbie had gisteren al ingecheckt, dus is het nu alleen een kwestie van de koffers labelen (kan je tegenwoordig bij KLM al zelf doen) en vervolgens kan het lange wachten gaan beginnen.

We boarden om 10.30 uur en redelijk op tijd vertrekken we met een Boeing 747 naar San Francisco. Helaas voor Simon, Dreke en Debbie doet de entertainment in de stoelen het niet en wordt het jezelf vermaken. De steward houdt de moed er ook flink in en samen lachen we wat af. Hij had duidelijk veel plezier in z’n werk. Blijkbaar waardeerde hij onze aanwezigheid zo, dat hij vlak voor de landing om een paar van onze kotszakjes komt vragen om die vervolgens vol met wijn en pinda’s te proppen en bij ons af te leveren. Hahaha.

Bij de aankomst op San Francisco kunnen we aansluiten op een flink stuk slingeren om door de douane te komen. Tijdens het wachten appte schoonzus Linda de correcte stelling ‘op het vliegveld word ik tegenwoordig grondiger onderzocht dan door m’n huisarts’. Een scan van alle vingers, een foto van de gezicht, allerlei vragen ‘wat kom je doen’, ‘hoe lang blijf je’, ‘heb je geld bij je’, noem maar op. Wat een poppenkast.

We zoeken onze shuttlebus op en gaan na een korte wachttijd naar hotel Cartwright in de buurt van Union Square. We checken in, droppen de koffers en gaan de stad in. Even opladen in de dichtstbijzijnde Starbucks en we slenteren vervolgens door een paar winkelstraten. We moeten we tijd een beetje rekken, want door het tijdverschil beleven we de zaterdag nog een keer… We dineren lekker op tijd bij Daily Grill en uitgeput gaan we rond 19.30 uur naar bed.

10-04-2016

We verlaten het hotel en ontbijten eieren met spek (lekker begin van de dag) bij Lorri’s op de hoek van Sutter en Powell Street. Je zit meteen tot je oren vol. Hierna lopen we Powell Street af naar het begin-/eindpunt van de Cable Car. Daar blijkt dat met ons nog een paar honderd man met deze tram wil rijden, dus lopen we één halte verder om dan met gemak te kunnen opstappen. Met de oude rammelende tram rijden we richting Fishermans Wharf. Na het eindpunt van de tram is het nog een 10 minuten lopen. In dit erg toeristische deel van San Francisco verkennen we een aantal van de verschillende pieren. Aan de ene pier liggen oude schepen uit de Tweede Wereldoorlog, op een andere pier (Pier 39) is het alleen horeca wat de klok slaat.

Rond het middaguur verlaten we Fishermans Wharf en lopen naar Lombard Street. De weg gaat steeds steiler omhoog en komt uiteindelijk uit bij de zogenaamde Crooked Street, een hele bizarre slingerweg. Omdat de weg zo enorm steil is, hebben ze er een slinger in gemaakt om de snelheid eruit te halen. Onze kuiten klappen zowat op het laatste stukje weg dat een 27% hellingsgraad heeft. Pfffff, zweten!

We slenteren terug naar beneden en pakken de stadsbus terug naar Union Square. Daar bezoeken we alle 8 etages van Macy’s (een Bijenkorf, maar dan 10x zo groot) en verbazen we ons over het enorme assortiment. Na al dat gewandel gaan we terug naar het hotel om even op te frissen. Vervolgens eten we een klein hapje bij Morton’s en gaan we terug naar het hotel. Daar worden de eerste twee flesjes wijn uit het vliegtuig geleegd. Uiteindelijk gaan we redelijk vroeg onder de wol.

11-04-2016

Vandaag staan we al om 08.30 uur buiten het hotel en gaan we voor het ontbijt met de bus naar Fishermans Wharf. Daar smikkelen we van een heerlijke croissant en een pain au chocolat bij Boudain, een 150 jaar oude bakker. Erg jammie, ook al zit er een hele chocoladereep in de pain au chocolade, pfff veel te veel…

Na het ontbijt lopen we naar Pier 33 en pakken we de ferry naar Alcatraz Island. De toegangskaarten hiervoor hebben we al in Nederland geboekt, dus we kunnen zo doorlopen. Na een 20 minuten varen stappen we het eiland op, dat na de sluiting van de gevangenis een National Park is geworden. Na een fikse wandeling heuvelopwaarts, komen we aan bij het hoofdgebouw waarin de celblokken gevestigd zijn. Hier maken we gebruik van een Nederlandstalige audiotour en worden we in zo’n 45 minuten door de gevangenis geleid. Erg bijzonder om mee te maken. Je krijgt zo een goed beeld van het leven in de gevangenis in de 50’er en 60’er jaren. De voor ons bekende gangster Al Capone heeft hier ook gezeten. Ook de ontsnapping van drie gevangenen (die later verfilmd is in The Escape from Alcatraz; met Clint Eastwood) komt aan bod.

Na een paar uur op Alcatraz Island gaan we dezelfde weg terug en wandelen naar Pier 39. Daar lunchen we wat laat bij Bubba Gump. Jammie jammie, garnalen, garnalen en nog eens garnalen! Met onze buikjes vol lopen we naar de bushalte en pakken lijn 30 naar Van Ness om daar op de 28 over te stappen naar de Golden Gate Bridge. Erg handig dat we twee senioren mee hebben, want die reizen voor $1,00 p.p. Voor volwassen is de stadsbus ook niet duur, want dit kost $2,25 p.p. Voor dit geld mag je zo’n 4 uur met alle lijnen reizen; geweldig!

We bezoeken het visitors center van de Golden Gate Bridge en maken de nodige foto’s van deze prachtige rode brug. We boffen enorm want het is strak blauw en je hebt een enorm uitzicht over de baai van San Francisco. Meestal wordt de brug omringd door een flink pak zeemist, dus we genieten volop. Na ongeveer anderhalf uur pakken we dezelfde route terug. Buslijn 30 zet ons vlak bij het hotel af, maar eerst maken we nog even een stop bij Daily Grill voor een lekkere pot bier. Die zakt meteen je knieën in, dus daarna sjokken we redelijk versleten terug naar het hotel voor een potje kaarten en het bijwerken van dit reisverslag.

En nog even een link naar wat foto's:

• 12 April 2016 - 08:26

Gerard:

Weer een leuk verslag, we gaan jullie weer volgen. Heel veel plezier met jullie vieren. Groeten uit NV.

• 12 April 2016 - 08:46

Anneke Van Duinen:

Hallo Allemaal.
    Na het lezen van dit mooie reisverslag.
    Geen taxi natuurlijk meer,om naar het casino te gaan,lopen in het vervolg.
    Ik zie het allemaal voor me.
    En lach me een hoedje.
    Veel reis plezier toe gewenst.
    XXXX

• 12 April 2016 - 09:16

Marjan:

Wat een leuk verslag ! Heel veel plezier en geniet ze!!!! ☺ Groetjes Marjan Wolvers

• 12 April 2016 - 11:42

Edith:

Alsof ik er zelf weer rondloop! Mooi verslag!i

• 12 April 2016 - 12:40

Linda:

Wat een leuk verslag weer, zie het helemaal voor me! Wel heel knap dat die 150 jaar oude bakker nog steeds zijn eigen broodjes bakt (

• 12 April 2016 - 14:50

Lianne:

Jaloers!!! Geniet ervan

• 13 April 2016 - 19:37

Irma:

Gezellig zo'n reis met z'n vieren. Veel plezier gewenst!

• 14 April 2016 - 15:15

Frank:

Heel gaaf! Ben al meerdere malen in San Fran' geweest, maar als ik dit zo lees begint het heel erg te kriebelen ;-)
    Veel plezier!