New York - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Tom en Debbie - WaarBenJij.nu New York - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Tom en Debbie - WaarBenJij.nu

New York

Door: Tom en Debbie

Blijf op de hoogte en volg Tom en Debbie

30 April 2016 | Verenigde Staten, New York

Hallo allemaal,

De reis begint alweer een beetje op z'n einde te lopen. Ondanks dat toch nog maar even een update van ons reisverslag. Veel leesplezier en tot de volgende keer!

Groeten,
Simon, Dreke, Tom en Debbie

28-04-2016
We zijn in de nacht rond 01.30 uur in ons hotel in New York (hotel Row) aangekomen. Snel inchecken en naar bed. Rond 09.00 gaat de wekker en worden we maar langzaam wakker. Door de drie uur tijdverschil tussen west en oost, zitten we nog in een ander ritme. In de hotellobby happen we een croissant weg en drinken we een kop koffie. Daarna gaan we op pad om het eerste deel van het toeristische uitje in New York te doen. Twee straten verderop ligt Times Square. Hier vergapen we ons aan de enorme gebouwen, de dito reclameborden aan deze gebouwen en de mensenmassa. Ongelofelijk, wat een mierennest! Hier komen we vanavond nog een keer om dit schouwspel ook bij nacht te kunnen zien.

In het naastgelegen metrostation kopen we een weekkaart, zodat we onbeperkt met de metro kunnen reizen. Dat scheelt een flink stuk moeie voeten, hopen we. Als eerste rijden we naar de vertrekterminal van de ferry naar Staten Island. Daar pakken we de gratis (!) veerboot naar dit eiland die vlak langs het Statue of Liberty (vrijheidsbeeld) vaart. Onderweg heb je schitterend uitzicht over de skyline van Manhattan en kan je dit redelijk kleine beeld bekijken. De ferry stopt niet bij het eiland waarop dit beeld staat, maar je hebt er verder ook niks te zoeken. Op Staten Island aangekomen, stappen we van de boot en gaan in de terminal direct rechtsomkeert om dezelfde weg terug af te leggen. Met ons nog zo’n 100 toeristen die hetzelfde doen. Check!

Daarna pakken we de metro naar het 9/11 Memorial waar ooit de twee ingestorte torens van het World Trade Center stonden. Op de huidige plek zijn nu twee enorme vijvers gemaakt met daaromheen een bronzen balustrade met de namen van de omgekomen reddingswerkers, passagiers van de vliegtuigen en werknemers uit de kantoren. Dit alles omringd door een mooi park. Ook al zien Tom en Debbie dit nu voor de tweede keer, het blijft erg indrukwekkend! Check!

Naast de 9/11 Memorial is eind vorig jaar het nieuwe World Trade Center geopend, One World Trade Center. Hierin zijn de 100e-102e verdieping voor publiek toegankelijk. We kopen een kaartje en zoeven binnen 60 seconden naar de 102e verdieping. De binnenkant van de lift is behangen met ledpanelen waarop je de historie van New York tot aan het heden ziet langs flitsen. Dus een soort Google Maps die in de tijd reist, erg gaaf gedaan! Boven genieten van het enorm weidse uitzicht rondom en kijken we op de stad neer. Grappig, onder ons langs vliegen kleine vliegtuigen en helikopters. Eigenlijk is het net Madurodam, maar dan in het heel, heel groot. Check!

Met de metro gaan we terug naar het hotel om even te relaxen en ’s avonds lopen we nogmaals naar Times Square (zoals gezegd). Ook nu weer kijken we onze ogen uit bij de nog grotere drukte en lichtshows. Men heeft hier geen straatverlichting nodig, de reclameborden geven meer dan genoeg licht af. Check!

In het hotel genieten we verder onder het genot van een glaasje van een optreden van een live-band en kletsen we nog wat na over deze drukke, maar erg leuke dag.

29-04-2016
Om 09.30 uur verzamelen we in de lobby en lopen we naar de overkant van de straat om te ontbijten. Nog maar eens een keertje eieren met spek, worstjes en toast eten! Als deze steen in de maag zit, pakken we de metro naar Brooklyn (High Street) om daarvandaan over de Brooklyn Bridge terug naar Manhattan te lopen. Je loopt hierbij op het bovendek boven de auto’s en je hebt hierbij een perfect uitzicht op de stad en over het water van de East River. Een mooie wandeltocht van ongeveer een half uur en 2 km. Check!

Met de metro rijden we vervolgens naar Wall Street. Daar bekijken we de bankgebouwen en de New York Stock Exchange, het hart van de financiële wereld. Niet erg bijzonder, maar wel één om af te vinken. Check!

Na een bak koffie van Starbucks brengt de metro ons naar de kruising van 5th Avenue en 59e Street, waar we een aantal dure winkelpanden bekijken. Hier is ook de Apple Store gevestigd, een kleine glazen kubus met de entree boven de grond en de rest van de (enorme) winkel volledig onder de grond. Leuk om zelfs in de keuze van een winkelpand een eigen weg in te slaan, waar de rest in enorme bovengrondse winkelpanden zit. En een mensenmassa binnen! Niet normaal meer. Check!

Twee straten verderop loop je zo Central Park binnen. Dit enorme park van 5 x 1 km in het hartje van New York is een schitterend park wat veel wandelaars, wielrenners en hardlopers aantrekt. Er zijn meerdere sportvelden, vijvers, ligweiden en kriskras paden aangelegd. Erg relaxed om hier te lopen, je merkt ineens niks meer van de drukte in de stad. We lopen door een klein stuk van het park en relaxen op een bankje met uitzicht op een paar mannen die aan het frisbeeën zijn. Check!

We gaan terug naar Times Square en proberen nog afgeprijsde toegangskaarten voor een theatershow op Broadway te bemachtigen. We kunnen maar moeilijk een keuze uit het enorme aanbod maken. Uiteindelijk blijkt de ellenlange rij voor de kassa de knoop door te hakken, we gaan niet! No check!

Na een koffiestop bij Starbucks (we moeten echt aandelen gaan kopen!) lopen we terug naar het hotel. Daar relaxen we wat en gaan rond 18.30 uur een hapje eten. Aangezien de vermoeidheid wat begint toe te slaan, zoeken we het niet al te ver en eten we een pizza in het hotel. We kletsen nog even over deze drukke dag en spelen een potje 31-en. Tom en Debbie werken het verslag nog even bij en daarna gaan we ons klaarmaken voor de laatste dag in New York. Check!

En weer een link naar wat foto’s:

• 30 April 2016 - 08:50

Gerard:

Blijf indrukwekkend dat New York, verkeer, neonlichten en de mensenmassa, alleen dat vermogen van die lichtmassa kan Nederland ruim een dag op leven.
    Succes en veel plezier met jullie laatste reisdag.
    Sluiten we af met ....., double ..... en Re.....!