Rum, strand en Choppers - Reisverslag uit Agnes Water, Australië van Tom en Debbie - WaarBenJij.nu Rum, strand en Choppers - Reisverslag uit Agnes Water, Australië van Tom en Debbie - WaarBenJij.nu

Rum, strand en Choppers

Door: Tom en Debbie

Blijf op de hoogte en volg Tom en Debbie

13 Oktober 2015 | Australië, Agnes Water

Hallo allemaal,

Voor ons ochtend en met een lekker bakkie koffie en een smoothie in de hand, posten we dit volgende verslag. Veel leesplezier en tot de volgende!

Groeten,
Tom en Debbie

11-10-2015

In de ochtend laten we Hervey Bay achter ons en reizen noordelijk naar onze volgende camping in Agnes Water. In het plaatsje Bundaberg stoppen we bij de lokale rumdistilleerderij (Bundaberg Rum Distillery) voor een rondleiding en natuurlijk een proeverij. Voordat we Bundaberg bereiken, rijden we langs enorme rietsuikervelden, die allemaal gebruikt worden voor de productie van Ginger Beer (gember bier) en witte en bruine rum. Zover je kunt kijken, is het allemaal Cane. Met een smalspoorlijn langs alle velden wordt de geoogste Suger Cane (suikerriet) naar de fabriek vervoerd.

We parkeren de camper vlakbij de fabriek en boeken een uitgebreide rondleiding door (een klein deel van) de fabriek. We krijgen natuurlijk uitleg over het productieproces en het rijpingsproces van de rum in enorme houten vaten van 75.000 liter per stuk. Men heeft in totaal ruim 2 miljoen liter rum opgeslagen dat ligt te rijpen. Kan je je voorstellen hoe groot de fabriek is? Dit rijpen duurt ongeveer 2 jaar, waarna de eerst heldere rum door aanraking met de eiken houten vaten verandert in een pisgele rum. Aangezien dit niet te verkopen is, voegt men een geheime mix van karamel toe, zodat het bruine rum wordt. Om hiervan ook witte rum te maken, wordt deze slechts een paar keer gefilterd. Nooit geweten!

Aan het einde van de toer krijgen we uitleg over de verschillende soorten rum die men hier produceert. En dat zijn er veel! Het merk Bundaberg is met name bekend in Australië en men wilde graag uit bekendheid in andere landen. Daarom nemen ze vanaf 2011 deel aan internationale rumcompetities en hebben ze in vier jaar tijd al drie maal de beste rum ter wereld geproduceerd. Dan doen je het best goed, zullen we maar zeggen. Ter ere van het 125-jarig bestaan van het merk, hebben ze een speciale rum gemaakt die bestaat uit een mix van 30 jaar en 50 jaar oude rum. Deze wordt geleverd in een handgemaakte kristallen fles, met dito glazen erbij en kost een slordige AUSD 1.250,00 per fles. Er schijnt een lokale kroeg te zijn die deze rum serveert voor AUSD 125,00 per glas. ’t Is maar dat je het weet… Daarnaast kopen ze bijvoorbeeld oude houten vaten waarin port gerijpt is, om hierin vervolgens de rum te laten rijpen. Het resultaat is een donkerrode rum met een lichte portsmaak, heel lekker en heel bijzonder!

De toer wordt afgerond met een kleine proeverij van twee glazen rum met ijs. Je mag zelf kiezen welke rum je wilt proberen. Debbie neemt eerst de hiervoor genoemde (8 jaar oude) port-rum (40% alcohol, hoppetee) en daarna een koffielikeur van rum met koffie en chocolade smaak (20% alcohol). Tom kiest ook deze koffielikeur (maar dan halve glaasjes omdat ie nog moet sturen; en het is pas 13.30 uur en nog geen lunch gehad…) en daarna Bundaberg Mutiny (rum met sterke kruiden, kaneel en anijs). Deze is echter te scherp van smaak en is (althans dat vinden wij) niet erg lekker. We besluiten om een fles Bundaberg Royal Liqueur Coffee & Chocolate te kopen. Heerlijk met een klont ijs tijdens onze dagelijkse sunset borrel, jammie!!!

In de middag komen we aan in Agnes Water, waar we (met alle geluk van de wereld) het laatst beschikbare plekje van de camping aan de zee weten te bemachtigen. Deze kleine camping is blijkbaar favoriet bij de Aussies, want hij is helemaal vol. We lopen zo het strand op en genieten van de zee en het mooie uitzicht. In de ondergaande zon drinken we het laatste biertje uit de koelkast op, heerlijk zo genieten!

12-10-2015

Eerst maar eens lekker uitslapen, want vandaag blijven we ook in Agnes Water. In het cafétje op de camping (met heerlijke cappuccino volgens Deb) drinken we wat en maken we dankbaar gebruik van het wifi signaal. We checken de mail (dank voor jullie leuke reacties op ons reisverslag), zoeken uit wat we de komende dagen gaan doen en boeken een middagje Chopper rijden bij Scooteroo, hier in Agnes Water. Dan lekker naar het strand en een paar uur bakken in de zon, ff zwemmen, opdrogen en daarna in hetzelfde cafétje een heerlijke lunch, wrap met kip en kool en frietjes voor Deb en een BLT sandwich (Bacon Lettuce Tomato; spek, sla, tomaat) voor Tom. Lekkerrr!!

Na de lunch rijden we een klein stukje buiten Agnes Water naar het verhuurstation van Scooteroo. Hier kan je een middag onder begeleiding op Choppers (met een brommer motor, hoor) rijden. Dit zijn motoren in de vorm van een Harley Davidson, maar dan met een brommer motor erop. Iedereen wordt in een leren jas met groot Scooteroo logo en vlammen erop, gehesen en krijgt een helm op. Eerst even op een veldje oefenen in het besturen van zo’n brommert, en daarna onder begeleiding van een stuk of vier motorrijders de weg op. In colonne rijden we rond Agnes Water en Town of 1770. Tom rijdt vlak achter de voorste motor en Deb rijdt een paar Choppers daar achter. In totaal rijden er zo’n 25 Choppers door de omgeving. Onderweg zien we nog een Kangoeroe familie met kleintjes, die flink schrikken van de langsrijdende en ronkende motoren. De motorrijders zorgen ervoor dat we als groep veilig over de kruisingen en rotondes van onze route kunnen rijden. Hulde voor dit team, want ze doen het erg goed! Helemaal achteraan de groep rijdt een bezemwagen met nog twee reserve Choppers aan boord, mocht iemand stranden met een kapotte brommer.

Aan de haven van Town of 1770 stoppen we een half uur voor een kleine verfrissing en een toiletstop. Daarna rijden we in de ondergaande zon terug naar het verhuurstation en leveren we de spullen weer in. Dit was echt erg gaaf! Top dat dit zo goed georganiseerd is en erg leuk om te doen!

Terug naar de camping waar we in de ondergaande zon genieten van een lekker koude Chardonnay en een snackie. Borrel beppen tijd, zou neefje Neal gezegd hebben. Na het douchen en eten werken we het verslag bij en bekijken we de filmpjes die we onderweg geschoten hebben (GoPro, handig ding voor op je helm…).

En wat foto's:

• 13 Oktober 2015 - 09:58

Anneke Van Duinen:

Weer zitten te genieten van jullie mooie belevenissen .En het water loopt in mijn mond, van al dat lekkers. Zit ik hier met mijn koppie Rooibos thee .Lieve Groet verder.

• 13 Oktober 2015 - 10:45

Gerard:

Zal hier in Portugal ook eens kijken of ze nog oude Port vaten hebben, zal ik daar ook maar de rum in bewaren. Proost dan maar.

Bedankt weer voor een leuk avontuur en ik duik ook maar weer het zwembad in. Krijg het toch warm van het verhaal over die heerlijke rum.

Groeten D&G.

• 13 Oktober 2015 - 19:11

Linda :

Klinkt allemaal weer helemaal top! Goeie foto "willempie" Deb ;-))

Niet teveel rum meegenomen toch....al moet ik je eerlijk zeggen dat ik daar niet van hou. Echt waar....doe mij dan ook maar een lekkere Chardonnay!

Xxx Geniet lekker verder samen

• 14 Oktober 2015 - 10:53

Edith:

Van Hertog Jan naar rum! Leuk hoor zo'n rondleiding en brommertocht!