Airlie Beach - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Tom en Debbie - WaarBenJij.nu Airlie Beach - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Tom en Debbie - WaarBenJij.nu

Airlie Beach

Door: Tom en Debbie

Blijf op de hoogte en volg Tom en Debbie

16 Oktober 2015 | Australië, Airlie Beach

Hallo allemaal,

De dag (16/10/15) zit er voor ons alweer op. Hierbij een volgende episode van ons reisverslag. Hartelijk dank voor de reacties op ons vorige verslag.

Veel leesplezier met deze!

Groeten,
Tom en Debbie

13-10-12015

Ergens in de ochtend verlaten we de camping en rijden naar het noorden naar Yeppoon. Bij een broodnodige tankstop (ook al rijden we een moderne Mercedes bus, we halen met moeite de 1:8 op diesel…) onderweg komen we bij toeval een Nederlands stel tegen dat onze route in omgekeerde volgorde doet en hierover 3 maanden gaat doen. We wisselen daarom nuttige tips over mooie plekken en campings uit. Van hen krijgen we de tip om naar Island View Park (camping) te gaan, vooral omdat deze een heerlijke regendouche heeft. Bij aankomst zien we dat zij blijkbaar een ander idee bij ‘luxe’ hebben als wij, want de camping an sich was niet erg bijzonder (eigenlijk gewoon oude troep), maar de net gerenoveerde (regen)douches waren inderdaad erg netjes. Net na binnenkomst lopen we de weg over om naar het strand te gaan. Dat was er wel, maar de zee niet. Door de eb was de zee ongeveer 500 meter teruggetrokken en was een blubberige lagune overgebleven. Mmm, dat wordt dus niet lekker zwemmen… Dan maar lekker in de zon liggen en een beetje bijkleuren.

14-10-2015

Vandaag en morgen hebben we twee flinke reisdagen voor de boeg om uiteindelijk in Airlie Beach aan te komen voor een paar dagen relaxen (en misschien duiken). We rijden al om 08.00 uur van de camping af en rijden verder noordelijk richting Marlborough met als einddoel Mackay. De reis gaat echter best voorspoedig en we roepen gekscherend, dat als het zo vlot gaat, we eigenlijk het restant naar Airlie Beach ook wel door kunnen rijden. We zijn net voor 14.00 uur in de buurt van Mackay en daar besluiten we de resterende 150 km naar Airlie Beach er gewoon achteraan te plakken. Dus rond 16.00 uur rijden we het terrein van de volgende Big4 Airlie Cove camping op. Zo, dat scheelt weer een reisdag. Hiermee hebben we mooi een extra dag verderop ter beschikking erbij!

We boeken deze camping voor de komende drie nachten, zodat we voorlopig even kunnen uitrusten en wateractiviteiten kunnen doen. Met behulp van de overdreven aardige receptie van deze camping boeken we voor morgen een dagtrip met Cruise Whitsundays naar Hardy Reef, waar we kunnen snorkelen en duiken. De rest van de middag relaxen we lekker, met een ijskoude bruine (rum)borrel in de hand, in de ondergaande zon.

15-10-2015

Om 06.00 uur gaat de wekker, want we worden al om 07.00 uur bij de ingang van camping door een busje opgehaald, die ons met een aantal tussenstops bij de haven van Airlie Beach afzet. We betalen onze dag op het water en om 08.00 vertrekt een flinke catamaran (soort ferry) met zo’n 200 man/vrouw aan boord eerst richting Hamilton Island. Daar pikken we nog een aantal mensen op, waarna het schip koers zet naar ons uiteindelijke doel ‘Great Barrier Reef’, Hardy Reef. Eerst vaart het schip nog in de luwte tussen de Whitsundays eilanden, maar na ongeveer een uur varen, bereikt zij open zee en begint de deining. Wat een klappen maken we! Om ons heen beginnen de nodige mensen al wit en groen te zien. Normaliter is Tom ook één van hen, maar de pilletjes tegen reisziekte doen goed hun werk.

Na totaal ongeveer 3 uur varen, bereiken we onze eindbestemming, een permanent ponton aan de rand van het rif. Hier meert het schip aan en gaan we van boord. Een deel van mensen gaat snorkelen; wij gaan duiken. Snel omkleden in een dunne wetsuite, vinnen pakken, loodgordel om, vest en fles op de rug, GoPro mee, duikcomputer, duikbril en snorkel mee en even later springen we vanaf een klein bootje vlak bij het rif het water in. Hier wordt gelukkig met kleine groepjes (4-5 man en een duikinstructeur als gids) gedoken. Het water is flink onrustig, maar mooi azuurblauw van kleur en al snel verdwijnen we onder het wateroppervlakte. Het duikpak had van ons allebei wel wat dikker gemogen, want 23 graden water en een 3 mm pak is best frisjes… Maar goed, niet klagen, want ik ken iemand uit Nieuw-Vennep die met 25 graden boven nul nog met een droogpak aan duikt. We noemen geen namen…

De duik verloopt verder prima. Op 18 meter diepte is niet veel vis te zien en is het koraal redelijk grauw van kleur. Eenmaal wat minder diep en de kleur begint iets te komen; ook al vinden wij het minder kleurrijk als bijvoorbeeld in Egypte. Na een poosje heeft Deb moeite om rustig te kunnen ademhalen en we besluiten een veilige opstijging te maken en de duik voor Deb af te breken. Het moet wel relaxt gaan, anders moet je gewoon stoppen. Samen met de instructeur maakt Tom de duik verder af, waarna we elkaar na ongeveer 40 minuten op het ponton weer zien. We kletsen bij, genieten van de lunch aan boord van het schip en maken ons daarna op voor een 2e duik. Ook Deb probeert het opnieuw en dit keer gaat de duik wel zoals gepland en geniet ze volop. Gelukkig! Ook nu is de stromingsduik flink vermoeiend en zuigen we de duikflessen behoorlijk leeg. Na afloop genieten we nog even na en kleden ons om voor de terugreis.

Om 15.00 uur verlaat het schip het ponton weer en varen we in een ‘rechte’ lijn terug naar de haven van Airlie Beach. Onderweg is de zee nog ruwer als op de heenreis en wordt weer menig zakje gevuld. Ook nu blijven wij hiervan gelukkig gespaard. Lekker nakletsen over het duiken en je ogen op de horizon richten, helpt erg goed. Aan boord heeft het personeel erg veel aandacht voor alle gasten en worden we erg goed verzorgd. Dit team is goed op elkaar ingespeeld en onderhoudt de gasten erg goed en met veel humor. We hebben geen spijt van deze dag en moe maar voldaan zijn we rond 18.30 uur terug op de camping. Snel een hapje eten, douchen, relaxen en naar bed.

16-10-2015

Vandaag staat een hele druk dag op de planning. Nou ja druk?! Uitslapen, ontbijten, lekker in de zon naast de camper zitten, mail checken, lunchen, de route voor morgen uitstippelen, diner koken, douchen en de weblog met een lekker rummetje in de hand bijwerken. Noem dat maar druk; ik vind het goed. Dit soort dagen zijn er gelukkig ook en het is niet alleen rijden, plaatsen bezoeken en uitstapjes maken. Soms moet je gewoon ook even tijd voor jezelf hebben. In één woord: heerlijk!

En weer wat foto's:

• 17 Oktober 2015 - 16:27

Linda:

Zo he, he, ik ben weer bij met het lezen van jullie leuke verslagen! Ik zie jullie belevenissen zo voor me (hoewel ik de beelden over zakjes die, op een deinende boot in een ruwe zee, gevuld worden, maar even heb geskipt, als je het niet erg vindt) Maarre, hoeveel flessen rum hebben jullie ingeslagen? Hips!
    Leuk ook om jullie vanmorgen even een soort van live gesproken te hebben!!
    Nou luitjes, geniet lekker verder en de groetjes van ons hier
    xxx