Yellowstone National Park - Reisverslag uit Logan, Verenigde Staten van Tom en Debbie - WaarBenJij.nu Yellowstone National Park - Reisverslag uit Logan, Verenigde Staten van Tom en Debbie - WaarBenJij.nu

Yellowstone National Park

Door: Tom en Debbie

Blijf op de hoogte en volg Tom en Debbie

11 Juni 2014 | Verenigde Staten, Logan

Hallo allemaal!

Daar zijn we weer met een verslagje van de afgelopen dagen in Yellowstone NP. Veel leesplezier en tot de volgende keer.

06-06-2014
Vandaag staat weer een flinke reisdag op de kalender. Van Spearfish naar Greybull, op een klein stukje voor Yellowstone N.P.. Na Buffalo verlaten we de snelweg en nemen de ‘toeristische’ route via Worland naar uiteindelijk Greybull. Deze laatste was eigenlijk toeval, want we wilden al eerder stoppen, maar vonden geen leuke camping. Op de KOA camping in Greybull blijkt dat deze door Nederlanders wordt gerund, dus dat was even leuk bijkletsen. Verder doen we niet veel; wasje draaien, douchen, filmpje kijken en lekker slapen.

07-06-2014
Van Greybull via Cody gaan we via de East Entrance Yellowstone N.P. binnen. Hier hebben we voor de komende drie nachten een camping gereserveerd en bij het reserveren wat over de lengte van onze RV gejokt, want anders was er geen plek meer…

Bij het inchecken vraagt Debbie waar het beste wildlife gespot kan worden en de medewerker van de camping geeft aan dat er afgelopen nacht twee beren op de camping zijn gezien. Mmm, zo dichtbij is misschien ook niet helemaal goed. Afijn, we zien wel.

08-06-2014
Na een koude nacht (lange broek en sokken in bed aan, vijf dekens op bed en de kachel aan) gaan we redelijk vroeg de eerste tour maken. In Yellowstone kan je een zogenaamde ‘acht’ rijden. Vandaag rijden we het bovenste rondje van deze acht. Via de ‘mud vulcanos’ gaan we naar het westen naar Norris waar verschillende geisers zijn. Daar maken we een korte wandeling langs verschillende (naar zwavel stinkende) stomende geisers en moeten nog erg lachen om de logica van een Amerikaanse jongen, die tegen zijn broertje zegt: ‘I think that’s how they make the clouds…’.

We rijden naar het noorden om in Mammoth Hot Springs te lunchen en verbazen ons over het massatoerisme aldaar. Via Tower Roosevelt rijden we ook nog naar de noordoost ingang van het park, omdat dit volgens de campingbaas in Greybull een goede plek voor wildlife zou zijn. Onderweg zien we een groepje mensen met verrekijkers staan en op de weg terug vanaf de noordoost ingang stoppen we bij dit groepje. Dan blijkt dat men een zwarte beer heeft gespot. We blijven turen en zien inderdaad de beer die naar wat lekkers op zoek is. Inmiddels staat op de weg een zogenaamde ‘bear-jam’ van alle mensen die ook de beer willen zien. We schieten flink wat foto’s en film, voordat de beer het bos inloopt en weg is.

Op de weg terug naar de camping zien we zoveel Bizons (of Buffalo’s) dat we die nu wel genoeg gezien hebben. De Amerikanen blijkbaar niet, want bij elke Bizon staat men vol op de rem.

09-06-2014
We hebben lekker uitgeslapen en gaan aan het einde van de ochtend het onderste deel van de acht rijden. Vanaf de camping gaan we naar het zuiden en via West Thumb naar Old Faithful. Een kilometer of 10 voor Old Faithful ontstaat opnieuw een bear-jam, maar dit keer een veel grotere, want in de buurt van de weg is een Grizzly Bear (bruine beer) gespot. Debbie stapt snel uit en probeert in haar eentje zowel te filmen als te fotograferen. Tom manoeuvreert de camper door de file. Deze beer maakt het nog spannend, want hij begint aan de overkant van de rivier en steekt dan opeens de rivier over naar het toegesnelde publiek. Meteen beginnen de Amerikanen Oh My God te roepen en komt de groep in beweging. Sommigen blijven staan en anderen stappen snel weer in de auto. De beer schrikt blijkbaar toch van de groep mensen en rent de andere kant op. Maar goed dat de meeste mensen weer instappen, want een Grizzly schijnt zo’n 40 mijl per uur te kunnen rennen….

Na dit avontuur rijden we naar Old Faithful, waar we naar de Old Faithful geiser kijken. Deze spuit op gezette tijden een flinke straal water en stoom uit. Alleen is dit erg (zeg maar enorm) toeristisch en stelt het niks voor. Zeker niet omdat we al in Rotorua in Nieuw-Zeeland zijn geweest. Daar zijn de geisers veel indrukwekkender. Maar goed, voor de vorm wandelen we nog door het park rondom deze geiser (en bassins) en zien we een fraaie Osprey (visarend) die net een visje gevangen heeft, vlak over ons heen vliegen. Ook nu weer worden de foto’s en film gemaakt.

We vervolgen onze weg naar via Madison naar Canyon Village en dan door naar de camping in Bridge Bay. Onderweg zien we nog een vos die meteen z’n hol in schiet. Helaas te laat voor een foto.

10-06-2014
We rijden via de zuidelijke route Yellowstone uit en gaan via Grand Teton N.P. richting Logan. In Grand Teton (een fraai en compact park met hoge bergtoppen en meren en vergezichten) komen we op een uitkijkpunt Rob en Tonneke tegen. Dit stel hebben we vanaf het hotel in Minneapolis en onderweg regelmatig gezien en gesproken. Best grappig. Maar nu komen we ze niet meer tegen, want zij gaan richting San Francisco en wij naar het zuiden. Verder zien we in het park nog een Elk (hert) met een prachtig gewei, die lekker staat te grazen. Ook nu weer schieten we raak.

Na toch nog een lange dag rijden, komen we aan bij Bear Lake en vinden een mooie KOA camping. De BBQ gaat aan (spareribs, hamburgers en sateetjes) en we werken het reisverslag bij. Deb appt wat met haar moeder in Nederland (half twee ’s nachts, ahum Dreke, bedtijd!!) en we gaan lekker slapen.

O ja, en via de volgende link nog wat extra foto's. Deze link even kopieren en plakken in een nieuw scherm: https://plus.google.com/_/notifications/ngemlink?&emid=CMDymozs8L4CFc5V3AodrE0ALg&path=/photos/106271946794205173299/albums/6023497704066382065?gpinv%3DAMIXal8JlcJ1QssEKxrl0OFzuSVTavixs1mhQtU1ZpOSax5ovIg9X7ihqIifDEaox67mqxnZ_gux1cbc8GnUtqpjxTz0ZfYJpMJFKH1AeasRlPpo5WPxHH4&dt=1402456097874&uob=8

• 11 Juni 2014 - 09:11

Gerard:

Wederom weer genoten van jullie belevenissen.

• 11 Juni 2014 - 10:57

Lisette Van Dijken:

Hi Tom & Debbie,

Leuk om je belevenissen te lezen en wat een mooie foto's. Yellowstone lijkt me heel erg mooi. Gaaf dat jullie een beer hebben gezien :)

Geniet ervan!

Lisette

• 11 Juni 2014 - 13:51

Gert:

prachtige wildlife foto's Deb.