Great Smoky Mountains - Reisverslag uit Elkmont, Verenigde Staten van Tom en Debbie - WaarBenJij.nu Great Smoky Mountains - Reisverslag uit Elkmont, Verenigde Staten van Tom en Debbie - WaarBenJij.nu

Great Smoky Mountains

Door: Tom & Debbie

Blijf op de hoogte en volg Tom en Debbie

01 April 2013 | Verenigde Staten, Elkmont

Onderstaand staan twee dagen in dit nationale park beschreven.

31-3-2013

Van Nashville naar Great Smoky Mountains

We laten het feestgedruis van Nashville achter ons en vervolgen de I-40 naar het oosten richting Knoxville, om daarna in het National Park ‘Great Smoky Mountains’ aan te komen. Vandaag helaas erg veel regen, maar ja we zitten droog.

We rijden blind achter de TomTom aan die ons net voor het park een (blijkbaar snellere weg) naar rechts op stuurt. Een flinke klim de berg op over een steeds smaller wordende weg, komt uiteindelijk bij een brug uit. Deze brug is helaas niet geschikt om onze brede camper over te laten. Fijn, zo’n navigatie!! Gelukkig is er ruimte om te keren en met een beetje passen en meten en wat geduld van onze mede weggebruikers, keren we dezelfde weg terug. De navigatie is het er niet mee eens en blijft zeker een 20 minuten volhouden dat zijn keuze de beste is. Dan maar weer even de ouderwetse wegenkaart erbij en dan komen we er ook.

Het park is snel gevonden en in het informatiecentrum aan het begin van het park vertelt de ranger ons hoe we bij de camping (Elkmont Campground) moeten komen. We hadden bedacht om door dit park heen naar het zuiden te rijden en de volgende dagen via de Blue Ridge Parkway naar Raonoke te rijden, maar de ranger vertelt ons dat dit deels nog niet kan, omdat men pas nog zo’n 15 cm sneeuw heeft gehad en hierdoor is een aantal passen nog dicht. Jammer, dan maar een stukje omrijden.

Op de camping is het een en al stilte en zoeken we een mooi plekje uit. We deponeren het campinggeld in een enveloppe bij de ingang van de camping en plakken de reçu op de paal bij onze plek. Heerlijk simpel systeem.

Gelukkig wonen er in dit park beren, dus alle etenswaar met een geurtje moeten in de camper zo goed mogelijk worden opgeborgen.

We wandelen een stuk over de (deels nog gesloten) camping en maken een paar mooie foto’s van de snel stromende rivier die langs de campground loopt. Heerlijk die stilte en schone berglucht en wat een contrast met dat gefeest in Nashville van gisteren!!

Tom maakt een heerlijk prakkie, we doen de vaat en relaxen wat in de camper. Tijdens het typen van deze reportage mogen we nog een lading water op het dak van de camper ontvangen en we hebben zelfs moeite om met elkaar te praten, wat een herrie! Volgens de berichten wordt voor morgen mooi weer voorspeld, dus maar eens bekijken hoe de Amerikaanse Piet Paulusma het eraf gaat brengen! Oat Moan!

1-4-2013

Great Smoky Mountains

Ja hoor, Pete kan wel voorspellen!! Een strak blauwe hemel met een heerlijk zonnetje straalt ons tegemoet!! Omdat we in de bergen zitten, is het nu nog wel fris, maar dat wordt straks nog wel beter. We hebben lekker uitgeslapen en maken op ons gemakkie een ontbijtje. Aan het einde van de ochtend rijden we de camper de campground af om een deel van dit National Park te bezoeken. We gaan naar Cades Cove. Dit is een grote bergweide omringd door diverse bergketen. In deze weide werden vroeger zo’n 1.500 stuks vee gehouden. Op het hoogtepunt hebben zo’n 700 mensen in deze regio gewoond, maar doordat er niet genoeg voedsel verbouwd kon worden, liep dit aantal op den duur terug. Uiteindelijk is dit gebied tot rond 1946 bewoond geweest, waarna het een nationaal park is geworden.

Deze bergweide is alleen per auto/camper toegankelijk want er loopt een éénrichtingsweg van ruim 11 mile doorheen, met diverse stops voor bezienswaardigheden onderweg. Bij de ingang van deze bergweide vragen we bij de park ranger of er al beren gespot zijn, maar hij antwoordt vriendelijk ‘No honey, you wouldn’t want to wake ‘m up, do you?!?!’ Kortom, die liggen nog lekker te maffen…

We volgen de rondweg langs deze weide en stoppen onderweg voor een lekkere picknick in het gras in de zon. Heerlijk relaxen!! We nemen de tijd en doen ongeveer 4 uur over deze trip. De rest van de middag doen we lekker niks en plannen vast de route voor de volgende dagen.

• 03 April 2013 - 22:39

Linda:

Haha...dus af en toe de moderne TomTom uit en navigeren op een ""ouderwetse" Tom&Debbie wegenkaart ...toch prettig dat jullie ze wel hebben! Ik ken ook zo van die momentjes in het buitenland dat je toch denkt....waarom hebben we geen goeie wegenkaart gekocht :-) Tis weer erg leuk om jullie verhalen/belevenissen te lezen! Lieverds, doe voorzichtig (las toch weer over beren enne een gaslek!) en vooral genieten!!! Dikke kus Lin en de rest van de family Xxx

• 05 April 2013 - 10:04

Esther:

Hoi hoi! Oh..... wat krijg ik zin in vakantie. Wat een belevenissen. Ik zat ZO in jullie verhaal dat ik vergat m'n theezakje uit m'n beker te halen. Even nieuwe halen. JOEHOE! Ik ben nog niet klaar met lezen :). Het valt mij op dat jullie schrijven dat de mensen zo vriendelijk zijn. Op een of andere manier had ik dat niet zo verwacht.... Weer wat geleerd. In ons kikkerlandje is het vooral heel koud. Er was net op de radio dat er op 27 maart nog iemand op natuurijs had geschaatst! Gisteren heb ik wat sneeuwvlokjes voorbij zien komen, gelukkig blijft het bij ons niet liggen, elders in NL wel. HET IS APRIL!!!! Maar.... het regent hier niet, al best lang niet. Ik heb plantjes gekocht voor de tuin. Ik kan ze niet planten omdat de grond bevroren is, ik krijg er geen beweging in! Ze staan nu in de schuur, met de "voetjes" in het water......... Ik ga het andere verhaal even lezen.Tot later, X Es