Magnetic Island, Tully en Port Douglas - Reisverslag uit Port Douglas, Australië van Tom en Debbie - WaarBenJij.nu Magnetic Island, Tully en Port Douglas - Reisverslag uit Port Douglas, Australië van Tom en Debbie - WaarBenJij.nu

Magnetic Island, Tully en Port Douglas

Door: Tom en Debbie

Blijf op de hoogte en volg Tom en Debbie

20 Oktober 2015 | Australië, Port Douglas

Hallo allemaal,

Met ons gaat alles goed, we genieten enorm. We zitten inmiddels in Port Douglas, verder naar het Noorden gaat onze reis niet. Hierbij weer een update van ons reisverslag.

Veel leesplezier en tot de volgende keer!

Groeten,

Tom en Debbie

17-10-2015

Een beetje bij tijds verlaten we de camping en reizen verder naar het noorden. Net boven Airlie Beach ligt het plaatsje Bowen. Daar moeten we natuurlijk even een korte fotostop bij het bord met de plaatsnaam maken, om deze voor onze ‘neef’ Bowen vast te leggen. We appen de foto zodat hij deze ontvangt zodra hij wakker wordt. Verrassing!

We karren snel door en rijden naar Townsville, waar we bij de ferry in de haven de camper parkeren (AUSD 8,50 voor de hele dag). We pakken de ferry van 12.55 uur naar Magnetic Island; een boottocht van ongeveer 20 minuten. Magnetic Island (in de volksmond Maggie genaamd) is een klein eiland met zo’n 2.000 permanente bewoners en tig backpackers en ons soort toeristen. Het eiland is ontdekt door Kapitein James Cook en dankt zijn naam aan de magnetische verstoring van de kompassen van Cook’s schip tijdens zijn ontdekkingsreis van 1770. We komen aan in de haven van Nelly Bay en pakken voor een paar dollar de prima stadsbus naar Horseshoe Bay, aan de andere kant van het eiland. Daar aangekomen is het lunchtijd. We smikkelen allebei van een heerlijke bak met Australische Prawns, gekookte garnalen en dan in ijs gekoeld en koud geserveerd met een lekker sausje en frietjes. Zo hee, zulke lekkere dikke garnalen hebben we nog nooit gegeten. Honderd keer beter dan de massaal in Azië gekweekte kleine garnalen. Deze zijn heel dik met veel vlees en hebben we erg mooie rood/roze kleur. Jammie!!

Na de lunch steken we de boulevard over en relaxen lekker in de zon op het strand. Uitzicht over deze baai met daarin flink wat zeiljachten voor anker en aan de rand van het strand wuivende palmbomen, wat wil je nog meer?! Rond de klok van 17.00 uur happen we in een andere pub nog een maaltje (garnalen in knoflookolie voor Tom en een taco met pulled-pork (draadjesvlees) voor Deb) en klokken deze met een halve liter bier weg. Ook lekkah! Daarna pakken we de bus weer terug naar Nelly Bay en stappen op de ferry terug naar Townsville. In de ondergaande zon komen we daar aan en pakken we de camper weer op. Voor het eerst rijden we in het donker naar onze camping net buiten Townsville. Deze camping hadden we vanochtend al gebeld dat we na sluitingstijd zouden aankomen. De eigenaar van de camping heeft daarom netjes een enveloppe met een plattegrond voor onze plek en de toegangscode van het hek klaargelegd. In het donker zoeken we onze plek en koppelen de camper aan de elektra. Zo, nog even nagenieten met een rummetje met ijs en onze dag zit er weer op. Prima keuze om zo’n half dagje Maggie te doen!

18-10-2015

Na het ontbijt gaat de reis verder via het plaatsje Rolling Stone (heel toepasselijk speelt de radio net het nummer Angie van The Rolling Stones). Het wordt vandaag vast weer een warme dag want om 10.00 uur is het al 32,5 graden Celsius… Net voor Ingham stoppen we bij de hele foute Frosty Mango voor een bakkie Cappuccino voor Deb en een (hoe kan het ook anders) Mango shake voor Tom. Bij een enorme Mango maken we een paar foute selfies. Grappig, echt toeristisch.

Aan het begin van de middag komen we aan in Tully, waar we bij de lokale VVV een rondleiding voor de volgende dag boeken voor de Tully Sugar Mill. De zeer aardige medewerkers van het VVV (vaak zijn het senioren) geven ons veel informatie over Tully en het verderop gelegen Mission Beach. Bij Tully staat het standbeeld van de Golden Gum Boot (regenlaars), als ‘eerbetoon’ voor de natste stad van Australië. De laars is 7,9 meter hoog en vertegenwoordigt de meeste hoeveelheid regen in een jaar die men hier in 1950 gemeten heeft. Het jaargemiddelde is ‘slechts’ 4,7 meter. Ook niet mis. Ook wijzen zij ons op de mogelijkheid om gratis te kamperen op het parkeerterrein van de lokale Rugbyclub. Die mogelijkheid slaan we (als Nederlanders zijnde) natuurlijk niet af. Er zijn op deze ‘camping’ geen faciliteiten, maar dat hoeft ook niet; we hebben alle comfort gewoon bij ons.

Mission Beach ligt halverwege Townsville en Cairns en bestaat uit vier stranddorpen die gezamenlijk de gemeenschap Mission Beach vormen. Dit betekent dan ook zo’n 14 kilometer aan goudgeel zandstrand.

We verlaten Tully en rijden zo’n 25 km door naar de kust van Mission Beach. De weg hier naar toe is een groot beschermd gebied waarin de Kasuaris leeft. De wegen zijn daarom bezaaid met waarschuwingsborden voor dit fraaie dier (Google maar even). Helaas is het dier te schuchter en hebben we hem of haar niet gezien. In Mission Beach cruisen we over de kustweg en genieten van het fraaie uitzicht, eilandjes voor de kust en mooie en soms wilde baaitjes. In het dorp stoppen we voor een overheerlijke (garnalen) lunch. Voor Deb gefrituurd en voor Tom weer gekookt en gekoeld. Dit maal een bak van 600 gram, zo die zit vol voor de rest van de dag. Maar ze waren weer heerlijk! Zulke super garnalen voor AUSD 30,00 (rond de € 20,00) is voor ons een prikkie. Om toch wat aan calorieverbranding te doen, wandelen we vervolgens een flink stuk over het prachtige strand met goudgeel (keihard) zand en weer wuivende palmbomen. We zitten tenslotte in een tropisch klimaat, dus dit soort omgevingen hebben we steeds vaker. Heel vervelend!

Rond 17.00 uur verlaten we Mission Beach en rijden terug naar Tully, waar we de camper om onze camping zetten. Tijdens onze sunset borrel (met een rum met ijs; de fles wil maar niet op) worden we aangesproken door een Engelsman die hier ook verblijft. Hij is voor de vierde keer een rondje Australië aan het maken en geeft ons wat tips voor onze komende dagen. Heerlijk hun manier van leven (of noem het zwerven). Als je gepensioneerd bent, heb je tenslotte alle tijd van de wereld. Wie weet doen wij dat ook nog wel eens tegen die tijd.

19-10-2015

Ondanks het lawaai van de suikerfabriek en de af- en aanrijdende vrachtauto’s, hebben we toch lekker geslapen en doen we lekker rustig aan. We lopen naar de ingang van de fabriek en onderweg passeren we de Golden Gum Boot waar we nog wat foto’s maken. Uiteraard kom je hier ook weer Nederlanders tegen. Even kletsen en weer door. De rondleiding door de suikerfabriek van Tully begint pas om 11.00 uur. Na het ontvangst worden we in fraaie veiligheidshesjes, helmen, brillen en oordoppen gekleed, zodat we als bezoeker goed opvallen in deze fabriek die gewoon in bedrijf is. Eerst krijgen we uitleg over het productieproces vanaf het net geoogste suikerriet tot aan het eindproduct lichtbruine suiker. Daarna lopen we onder begeleiding van de gids door de fabriek waar de enorme machines het riet vermalen tot pulp. Deze pulp wordt gekookt waardoor de suikerstroop (door het water) van de stokjes wordt gescheiden. De suikersiroop die het nu nog is, wordt door een centrifuge gehaald waardoor natte ruwe suiker overblijft. Deze wordt in een droogtrommel zachtjes gedroogd zodat de lichtbruine suikerkorrels overblijven. Dit eindproduct gaat vervolgens per vrachtauto naar de haven van Townsville waar het in grote schepen naar Azië wordt vervoerd. Alle suiker die bij Tully geproduceerd wordt, gaat geheel naar het buitenland. Zo genoeg les.

Rond 13.15 uur verlaten we de fabriek en halen bij het naastgelegen winkelcentrum(pje) een lekkere sandwich bij de Subway. Deze smikkelen we in de camper op, waarna we onze reis voortzetten richting onze verste bestemming Port Douglas. Onderweg stoppen we net boven Cairns nog even om telefonisch twee tours voor de aankomende dagen te reserveren. Voor morgen is dit een snorkeltocht en voor de dag erna een tour naar en door Daintree Rainforest. Aan het einde van de middag komen we in Port Douglas aan en met wat moeite vinden we de camping. De navigatie dacht dat deze aan het begin van een klein binnendoor weggetje ligt, maar helaas is dit nog 3 km verderop. We verbazen ons al want op het adres dat miepie vindt, is een super mooi bejaardenhuis gevestigd. Uuuhhhmm, klopt dit wel?

En weer een link naar wat foto's:

• 20 Oktober 2015 - 15:38

Gerdapim:

Hoi
    het water loopt ons in mond.
    het is zo jammer dat je niks kan meenemen
    geniet maar goed want vanmorgen was het hier 7 graden ,we lopen alweer met onze winterjas.

• 20 Oktober 2015 - 21:10

Ilona:

Geweldig weer om al jullie verhalen te lezen, en wat een prachtige foto's weer. Bowen vond jullie appie en foto echt helemaal top.
    Geniet lekker. Dikke kus van ons allen

• 21 Oktober 2015 - 16:51

Gert En Fieneke:

Wat een mooie vakantie tot nu toe. En het mooiste moet nog komen op de Malediven.

• 21 Oktober 2015 - 23:42

A3:

Ha Deb & Tom,
    Leuk om dit keer jullie reisverslag te lezen! Nu, jullie vermaken je prima daar in Australie. Geniet er lekker van en vergeet niet om nog een paar relax dagen in te plannen.
    Veel plezier!!!
    Adrie