Haaien, krokodillen en op naar de Malediven - Reisverslag uit Cairns, Australië van Tom en Debbie - WaarBenJij.nu Haaien, krokodillen en op naar de Malediven - Reisverslag uit Cairns, Australië van Tom en Debbie - WaarBenJij.nu

Haaien, krokodillen en op naar de Malediven

Door: Tom en Debbie

Blijf op de hoogte en volg Tom en Debbie

23 Oktober 2015 | Australië, Cairns

Hallo allemaal,

En weer een update van ons reisverslag. Helaas voor ons is dit de laatste vanuit Australië. Morgenochtend vertrekken we naar de Malediven!!

Veel leesplezier en tot de volgende keer!

20-10-2015

Vandaag moeten we weer vroeg uit de veren. Om 07.30 uur worden we bij de ingang van de camping door een busje opgehaald, dat ons vervolgens naar de haven van Port Douglas brengt. Daar stappen we aan boord van de SilverSonic, een niet al te grote boot speciaal ingericht voor duiken en snorkelen. Wij gaan vandaag snorkelen en zullen dit op drie spots langs het Agnescourt Reef doen. Met een flinke gang (dit schip haalt ongeveer 60 km/uur) varen we naar het Outer Reef van het Great Barrier Reef (de buitenzijde, of aan de kant van de Grote Oceaan of Pacific). Aangezien Port Douglas van alle dorpen in Australië het dichtst bij het Reef ligt, is de vaarafstand lekker ‘kort’. Met een uurtje varen zijn we bij onze eerste snorkelstop. Snel een dun lycra pakje aan dat ons beschermt tegen eventueel aanwezige giftige kwallen (zijn er niet) en tegen de bakkende zon op je rug. Hup het water in en je ligt direct boven een heel mooi stuk koraalrif met veel mooie (kleinere) vissen. We zwemmen door de opstijgende luchtbellen van de duikers die op een meter of 10 onder ons zwemmen. Het water is hier erg helder en heeft een zicht van zeker 20 meter. Tom duikt af en toe naar een meter of 4 om het rif ook vanaf daar te filmen en fotograferen. GoPro rules! We snorkelen ongeveer 1,5 uur waarna we weer terug aan boord klimmen om een beetje warm te worden. Het zeewater is niet bepaald warm en dat dunne pakje isoleert voor geen meter. Op het bovendek in de zon worden we snel weer warm.

Het schip verlaat dit stuk van het Reef en vaart een kwartiertje verder naar onze volgende stop. Zelfde procedure als de eerste stop en ook hier weer een fraai stukje koraal. Niet heel veel kleur, maar erg mooi. De riffen in de Rode Zee rond Egypte vinden wij kleurrijker en daar zwemmen meer vissen als hier in Australië. Maar niet klagen, dit is ook erg mooi en we genieten vooral. Vlakbij dit rif staat een kolomrif van ongeveer 30 meter hoog onder water en vanwege de diepte cirkelt een flinke school Barracuda’s naast wat grotere vissen. Ook nu is het koraal erg mooi en zwemmen we een paar rondjes rond deze kolom. Na een uurtje zwemmen, krijgen we het weer koud en gaan we terug aan boord voor een welverdiende lunch in buffetvorm. Naast een aantal koude gerechten, hebben ze ook een warme stoofschotel. Jammie, da’s lekker opwarmen.

Na de lunch vaart het schip door naar de laatste stop. Ook hier geldt dezelfde procedure. Rond dit deel van het Reef ‘woont’ een Maori Wrasse, die het schip verwelkomt en graag een paar verse visjes of krab oppeuzelt die hem vanaf het schip wordt gevoerd. Beetje de natuur verpesten zo, maar het is wel goed voor de foto’s. Check Google maar even voor de afmetingen van deze vis. Op deze snorkelspot worden vaak Green Turtles (zeeschildpadden) gezien, maar helaas voor ons hebben die vandaag een dagje vrij. Even verderop wijst een collega snorkelaar ons op de bodem van het rif. Daar zwemt een witpunt rifhaai van ongeveer 2 meter in de rondte. Tom probeert het dier nog te filmen, maar bij terugkomst aan boord blijkt dat dit helaas niet gelukt is. Jammer, maar het maakt de dag er niet minder om. Na ongeveer 45 minuten zwemmen, vinden het wel genoeg en gaan we terug aan boord om om te kleden en goed op te warmen. Met een bakkie koffie en warme choco in de hand, varen we terug naar de haven waar we rond 16.30 uur aankomen. Al met al weer een prima verzorgde dag met goede catering, vriendelijk personeel en veel uitleg over de onderwaterwereld. De bus brengt ons weer terug naar de camping waar we de dag maar weer eens afsluiten met een heerlijke rum met een brok ijs.

21-10-2015

Vandaag staat het laatste uitstapje van onze reis door Australië op de agenda. Rond 08.00 uur pikt een bus ons bij de camping op en brengt ons wederom naar de haven van Port Douglas. Daar stappen we over op een kleiner busje dat ons (samen met nog 10 anderen) naar het Daintree Rain Forest brengt. Met de pont steken we de Daintree River over, waarna je direct in een totaal andere omgeving terecht komt. Het Daintree Rain Forest is het oudste regenwoud ter wereld en staat op de Wereld Erfgoedlijst. Even ter vergelijking, het oerwoud van de Amazone in Brazilië is rond de 7 miljoen jaar oud; Daintree is tussen de 110 en 200 miljoen jaar oud!! De bus rijdt door het park en Mick (de chauffeur) geeft ons een stortvloed aan informatie over het regenwoud, het ontstaan van Australië en de gebruiken van de Aboriginals, de oorspronkelijke bewoners van Australië. Wat weet die man veel, niet normaal meer! Onderweg stoppen we voor een boottochtje over de Daintree River. Hier zien we het Mangrove bos van dichtbij en spotten we meerdere zoutwater krokodillen die op de oever van de rivier op een volgend prooi liggen te wachten. Zwemmen in deze rivier lijkt me geen goede keuze.

De bus rijdt ons verder naar de lunchstop bij Cooper Creek. Aan de oever van deze zoetwater kreek (met kleine schildpadjes en visjes) smikkelen we van een heerlijke (campingstijl) lunch. Na de lunch rijden we door naar Cape Tribulation, een prachtige baai met mooie vergezichten en een witgeel strand. Heel mooi hier! Cape Tribulation staat vooral bekend vanwege de plek waar twee delen van de Wereld Erfgoedlijst samenkomen: het regenwoud van Daintree Rain Forest en het Great Barrier Reef. Prachtig!

Op de weg terug naar de veerpont stoppen we nog voor een wandeling door het woud en geeft Mick ons weer veel uitleg over de verschillende boomsoorten en gewassen. Daarna rijden we door naar Walu Wugirriga, een uitkijkpunt over het Rain Forest en de monding van de Daintree rivier en de kleine eilandjes die hier voor de kust liggen. Ook weer erg mooi!

Na een rit van ongeveer een uur zijn we terug in Port Douglas en worden we met andere bus weer bij de camping gedropt. We trakteren onszelf op een lekker ijsje en genieten in de ondergaand zon van een …

22-10-2015

Vandaag is een heerlijke relaxdag. Deze hebben we onszelf tegoed gedaan tijdens de reisdag naar Airlie Beach. We hebben de keuze om alvast naar onze eindbestemming Cairns te rijden of nog een dag in Port Douglas te blijven. We kiezen voor dat laatste want deze camping bevalt ons goed. Bij de receptie blijkt ook nog eens dat dit een goede keuze is, want op deze camping krijg je vier nachten voor de prijs van drie, oftewel we staan vandaag gratis! We genieten van de zon en zweten ons kapot vanwege de enorm hoge luchtvochtigheid in dit gebied. Het water vloeit rijkelijk en af en toe zoeken we de schaduw op voor wat verkoeling. Ondertussen wast de wasmachine de laatste kleding en hamamdoeken, zodat dit voor de Malediven lekker schoon en fris is. Tijdens de siësta checken we de laatste mail, reacties op de weblog, het nieuws etc. Als de was klaar is, pakken we alvast de koffers weer in, zodat we morgenochtend alleen de camper nog maar hoeven te soppen.

We legen de overheerlijke fles rum en relaxen in de ondergaande zon. Dit verveelt geen moment en mag nog best even voortduren!

23-10-2015
Door al het gekwetter van de vele vogels op en rond de camping zijn we al om 06.00 uur wakker zonder de wekker. Vandaag is de laatste dag van de camperreis en zullen we ons huis voor de afgelopen 22 dagen in Cairns inleveren. Na het ontbijt en het bijwerken van het reisverslag ruimen we de camper verder op en wordt deze van binnen goed gesopt. Het laatste afval weg, toilet legen en de vuilwatertank legen en we gaan. We rijden naar de haven van Port Douglas voor wat laatste souvenirs en een bakkie koffie. Daarna wandelen we door het centrum van Port Douglas en lunchen we bij de lokale Sushibar (sorry Bowen, maar ook deze was erg lekker!).

Na de lunch verlaten we het bijzonder leuke en mooie Port Douglas en rijden via de kustweg naar het zuiden (voor de verandering eens niet naar het noorden) naar Cairns. Onderweg maken we nog een paar korte stops voor wat foto’s van de kust van Oost-Australië. Rond 14.30 uur leveren we de camper heelhuids in (dit keer geen schade…). Na een snelle afhandeling door Maui kunnen we per taxi door naar ons hotel, Rydges Tradewinds Cairns.

In een grote kamer met zeezicht (kleine verrassing, aangezien we niet wisten welke kamer we geboekt hadden) werken we het laatste deel van ons reisverslag uit Australië bij. We slenteren heerlijk over de Esplanade en de boulevard van Cairns en eten ’s avonds een overheerlijke burger bij Grill’d. Jammie, echt super!

Nog even snel wat foto’s en de weblog posten en dan hup naar bed. Morgenochtend vertrekken we om 11.00 uur vanuit Cairns naar Singapore en daarvandaan naar Male op de Malediven. Met een beetje geluk komen we daar morgenavond (extra lange dag door een vlucht naar het westen) aan. En met nog een beetje geluk kunnen we jullie vanaf de Malediven ook nog van een vervolg van dit reisverslag laten meegenieten. Welterusten!

En weer wat foto’s:

• 23 Oktober 2015 - 12:19

Linda Krijgsman:

Wat een geweldige reis weer Deb & Tom! En wat een geweldige foto's. Nu op naar de Malediven...zeker geen straf....ik verheug me nu al op nog meer jaloersmakende plaatsjes! Have fun! Xxx

• 24 Oktober 2015 - 15:34

Bob:

Pff, fles nu eindelijk leeg? Of hebben jullie er nog 1 voor de Malediven? Wordt afzien anders ;)

• 25 Oktober 2015 - 13:40

Pimgerda:

Hoi
    wat een mooie foto's. Fijn te zien dat jullie het heerlijk hebben.
    nu maar lekker uitrusten en poepies bruin worden
    kus pama

• 26 Oktober 2015 - 10:54

Edith:

Hai! Wat moet dat prachtig zijn! Snorkelen, krokodillen, regenwoud! Jullie genieten vast met volle teugen. En lekker uitrusten op de maladiven!