Denver - Reisverslag uit Denver, Verenigde Staten van Tom en Debbie - WaarBenJij.nu Denver - Reisverslag uit Denver, Verenigde Staten van Tom en Debbie - WaarBenJij.nu

Denver

Door: Tom en Debbie

Blijf op de hoogte en volg Tom en Debbie

22 April 2017 | Verenigde Staten, Denver

Hallo allemaal,

Dit is het laatste deel van ons reisverslag door Colorado, USA. Veel leesplezier en tot de volgende reis!

Groetjes,
Tom en Debbie

19-04-2017
Vandaag doen we weer rustig aan, want we hebben maar een korte reisdag voor de boeg. Zodra we op gang zijn en het ontbijt op hebben, rijden we weer naar Estes Park en strijken opnieuw neer bij de Starbucks voor koffie en hete choco. Hier zoeken we uit wat we kunnen gaan doen zodra we in Denver zijn. Ook zoeken we uit hoe we het beste met het openbaar vervoer kunnen reizen, want met de camper de grote stad in is geen optie.

We rijden via de 36 naar het oosten langs Lyons en Longmont en pakken daar de I-25 naar het zuiden richting Denver. Net na het centrum slaan we linksaf de I-225 naar het oosten op en daarna rechtsaf de 83 op en slaan we vrijwel meteen af naar het Cherry Creek State Park (http://cpw.state.co.us/placestogo/Parks/cherrycreek), waar de op de campground een plek voor twee dagen krijgen. Deze camping was ons aangeraden door onze ‘buurman’ tijdens ons verblijf in Cheyenne (zie 06-04-2017). Nou, hij heeft niets teveel gezegd. Een prachtige camping midden in een enorm natuurpark aan de rand van Denver. Enorme plekken met veel ruimte, nette toiletgebouwen en (betaalde) douches en zelfs wifi, en dat op een State Park. We hebben een Full Hook-up dus kunnen we deze laatste twee dagen de camper mooi schoon en leegmaken. Helemaal goed!

Tussen enkele wolken door schijnt de zon nog lekker, dus genieten we in de korte broek van de warmte. Aan het einde van de middag wordt de bewolking dikker en gaat het waaien. Vanuit de Rocky’s zie je het slechtere weer aankomen. We boffen dat we dit slechte weer niet hadden, toen wij daar waren.

20-04-2017
Vanaf de camping lopen we in ongeveer een half uurtje naar Nine Mile Station waar we voor $9 p.p. een dagkaart voor de sneltram (en trein, bus en metro) kopen. Deze sneltram brengt ons in ongeveer een half uur naar het centrum van Denver. Een top verbinding!

We hadden bedacht eerst een bezoek te brengen aan de U.S. Mint (hier maken ze muntgeld). Op de website hadden we gelezen dat de tickets vaak snel uitverkocht zouden zijn en er een lange wachtrij is. Bij de U.S. Mint aangekomen, zien we inderdaad een lange wachtrij staan en sluiten we aan. Na een tijdje besluit Debbie even in de rondte te kijken of we wel goed staan. Even later komt ze terug en blijkt dat er helemaal geen wachtrij voor de U.S. Mint is. Het blijkt dat op het naburige terrein een enorm Wiet-festival is en daarvoor staat deze lange wachtrij, duuuuhhhh!!! We vonden het al zo raar: allemaal vaag volk en verkopers van wiet-accessoires langs de rij… Tja, beetje dom.

Bij de balie van de U.S. Mint aangekomen, krijgen we de laatste twee (gratis) kaartjes voor de tour van 13.30 uur. Er is echter één probleem, je mag geen tas of rugzak mee naar binnen nemen. En laten we die nu juiste meegenomen hebben voor een fles water en onze spullen en camera’s e.d. Er zijn hier geen lockers aanwezig, dus dat wordt nog een uitdaging. Men adviseert ons bij een naburig hotel te vragen of we de rugzak daar kunnen opslaan. We zien wel. En anders gaan we niet, want de tickets zijn toch gratis.

We lopen daarna langs het festivalterrein en worden verwelkomd door een enorme wietlucht en keiharde rapmuziek. Pfff, lijkt wel of je in Amsterdam loopt… Net voorbij het festival komen we aan bij het Colorado State Capitol, waarin de regering en de Gouverneur van de staat Colorado zijn gehuisvest. Dit gebouw staat precies 1 mijl boven zeeniveau, waardoor de plaats Denver de bijnaam ‘The Mile High City’ heeft. Dit wordt flink uitgebuit, want overal wordt een link met deze mijl gelegd.

Ook hier krijgen we een (gratis) rondleiding door veel ruimtes en zelfs tot in het midden van de toren bovenop het gebouw. Het gebouw is in 1908 gebouwd en van binnen prachtig met marmer afgewerkt. Aangezien het een werkdag is, is het parlement en de senaat (groene kamer resp. rode kamer) gewoon aan het werk en is dit voor ons ook via de publieke tribune toegankelijk. We hebben een paar jaar geleden eenzelfde bezoek aan het Capitol in Washington gebracht, maar daar kreeg je veel minder te zien als hier. Dit is veel beter! De gids vertelt erg uitgebreid over de historie van dit gebouw en de staat Colorado en brengt ons naar de bovenste uitkijk halverwege de toren. Als je dit balkon rondloopt, heb je een prachtig uitzicht over de stad en daarachter de Rocky Mountains.

We kunnen nergens een locatie vinden om onze rugzak te parkeren (of we zoeken niet goed genoeg) en besluiten de rondleiding door de U.S. Mint maar te laten voor wat het is. Jammer dan.

Vanaf het Capitol lopen we naar het begin van de 16th Street en pakken de gratis hop on hop off bus (Free Mall Ride) die ons naar de 16th Street Mall brengt. Dit is een mijl lange winkelstaat met heel veel restaurants, bar en winkels. Deze straat is autovrij en alleen toegankelijk voor de Free Mall Ride. We stappen uit en lopen een stuk door deze straat. In het Hard Rock Café lunchen we (was toch niet erg denderend, terwijl we in andere vestigingen echt goed hebben gegeten) een burger met frieten.
We pakken we pendelbus en rijden een stuk verder de straat in. We stappen uit bij het Money Museum bij de Federal Reserve (bij ons: De Nederlandse Bank). Hier kunnen we weer gratis naar binnen voor een kleine expositie over het ontstaan van het dollar biljet. Ook wordt verteld hoe ze omgaan met afgekeurde biljetten en hoe ze dit recyclen tot compost. Nooit geweten! Een deel van het afgekeurde geld wordt geschredderd en in kleine zakjes als gratis geld aan de bezoekers aangeboden. Gierig als we zijn, pakken we dit natuurlijk aan. Het zakje bevat zo’n $165 aan snippers.

Met de pendelbus gaan we naar het einde van de straat en lopen dan verder naar Union Station. Dit is het oude stationsgebouw van Denver (http://unionstationindenver.com), dat nu als foodcourt en bar en hotel dienst doet. De treinen zijn verhuist naar de achterkant van dit gebouw. In de Terminal Bar drinken we een lekker biertje. Het is buiten inmiddels gaan regenen en we besluiten dat het wel mooi geweest is voor vandaag. Met de pendelbus rijden we naar de kruising met California Street, waar we onze sneltram weer oppakken. Deze brengt ons via dezelfde weg terug naar Nine Mile Station, waar we met de benenwagen terug naar de camping lopen. Pfffff, gaaaaarrrrr.

’s Avonds pakken we alvast de koffers in, want morgen is onze laatste camperdag.

21-04-2017
Na lange tijd worden we vanochtend wakker van de wekker. We moeten de camper vandaag helaas weer inleveren en dat moet voor 11.00 uur in de buurt van de camping. Dus eerst een sopje en een dweil voor de camper en dan de tanks legen, zodat hij weer schoon is om in te leveren.
Ergens op het industrieterrein van Denver vinden we middels de off-line kaarten van Google Maps de Apollo RV locatie zonder problemen. Daar worden we hartelijk ontvangen en zijn ze blij dat wij hun nieuwe RV zonder schade komen afleveren (dat is tenslotte het doel van deze reis; naast wat vakantie voor ons). Na controle en de teruggave van de borg worden we met de taxi naar ons hotel in de buurt van Denver Airport gebracht.
Hier kunnen we gelukkig al in onze kamer inchecken, ondanks dat we erg vroeg zijn. Mooi, dan kunnen we de koffers en tassen alvast kwijt. Even opfrissen en terug naar de receptie. Daar vragen we wat de snelste weg is om weer in het centrum van Denver te komen. De receptioniste geeft aan dat we van de gratis pendelbus van het hotel naar de luchthaven moeten gaan en daar de trein (voor weer $9 p.p.) naar Denver centrum moeten pakken. Ook weer goed geregeld!

Met een drie kwartier staan we op Union Station en pakken we de Free Mall Ride (zie gisteren) en lunchen we in een Sportcafé. Daarna even verderop bij de Starbucks wat drinken. Vervolgens slenteren we nog wat door de winkelstraten en pakken de bus terug naar Union Station. Daarvandaan lopen we naar het Coors Field Stadium waar we een honkbalwedstrijd van de Colorado Rocky’s tegen de San Francisco Giants bijwonen. De toegangskaartjes hadden we een paar maanden geleden al in Nederland (via de website van de Major League Baseball – MLB) geregeld.

We kunnen al vroeg het stadion in en verkennen dit enorme gebouw. Er is een enorme galerij met alleen naar eten, eten en nog eens eten. Daarboven een paar ringen met skyboxen en daarboven nog wat ringen voor de bezoekers. Het stadion heeft een capaciteit van 50.480 stoelen. Navraag bij een host (vrijwilliger) leert dat er vanavond ongeveer 28.000 bezoekers zullen zijn. Rond het veld is al veel te doen. De bezoekende ploeg staat al warm te gooien en de kinderen proberen uit alle macht een bal uit het veld te bemachtigen.

We kijken onze ogen uit met deze mensenmassa die hier maar aan drie dingen kunnen denken: eten, drinken en Baseball!!! Even verderop raken we in gesprek met een zeer vriendelijke host die ons meer uitleg over het stadion en de wedstrijd geeft. Onnozel als we zijn, moeten we af en toe even de Wikipedia erbij pakken om de spelregels na te slaan, ahum…
Dezelfde host geeft ook aan dat als we vanavond op onze plekken hoog in het stadion te koud en te nat worden, we wel bij haar in het vak op een veel lagere ring kunnen komen zitten. Er is toch plek genoeg.
Afijn, tijd om naar onze plekken te gaan bovenin de ring. We hebben best goede plaatsen en zicht op het eerste honk. En koud dat het er is!! Het is slechts 4 graden Celsius en af en toe maakt een windvlaag het er niet beter op. Ook begint het steeds harder te regenen en besluiten we na ongeveer anderhalf uur dat we even gaan schuilen en die aardige host gaan opzoeken. Bijna op veldniveau vinden we vervolgens een plekje op een droog deel van de tribune. Het is er nog steeds koud, maar veel beter vertoeven als boven in de ring. En als bijkomend voordeel dat je nog beter zicht op de wedstrijd hebt.

Na 3,5 uur is de wedstrijd afgelopen en hebben de Rocky’s met 6-5 gewonnen. De Rocky’s hebben zelfs een record uit 1950 gebroken door een Grand Slam en een Inside-the-park-homerun in dezelfde inning te scoren. En dat hebben wij mogen meemaken!

Totaal verkleumd van de kou lopen we terug naar de trein en pakken dezelfde weg terug. De pendelbus van het hotel komt al snel, dus zijn we ook op een redelijke tijd terug in het hotel (zo rond 23.00 uur). Tjonge, wat was dit een gave dag!
Lekker naar bed!

22-04-2017
Vandaag staat in het teken van de terugreis naar Nederland. We ontbijten en mogen tot 13.00 uur in de kamer blijven. Dit geeft ons mooi de tijd om dit verslag af te maken en te posten.

Dus willen we jullie allemaal hartelijk bedanken voor de leuke reacties op onze reisblog en Facebook.

We zien elkaar weer in Nederland!!!

Link naar de laatste foto’s en twee filmpjes:

• 23 April 2017 - 09:04

Edith.juni@gmail.com:

Leuk om een keer zo'n wedstrijd bij te wonen!
    Goede reis terug!

• 23 April 2017 - 13:38

Ilona:

Was weer onwijs leuk om mee te lezen....goede reis terug
    Kus