Black Canyon of the Gunnison N.P. - Reisverslag uit Montrose, Verenigde Staten van Tom en Debbie - WaarBenJij.nu Black Canyon of the Gunnison N.P. - Reisverslag uit Montrose, Verenigde Staten van Tom en Debbie - WaarBenJij.nu

Black Canyon of the Gunnison N.P.

Door: Tom en Debbie

Blijf op de hoogte en volg Tom en Debbie

10 April 2017 | Verenigde Staten, Montrose

Hallo allemaal,

Jaja, nog maar een verhaaltje. Dit keer alleen van vandaag, dus dat valt mee. Veel leesplezier!

Groeten,
Tom & Debbie

09-04-2017
Vanochtend heerlijk uitgeslapen en de ochtend lekker geluierd. Rond de klok van tienen gaan we naar het Black Canyon of the Gunnison National Park (https://www.nps.gov/blca/index.htm), dat net buiten Montrose ligt. Via een steile weg rijden we het park binnen, dat vandaag bijzonder rustig is. Zelfs geen toegangscontrole, dus hup naar het Visitors center. Daar bekijken we een film over de oorsprong en historie van deze canyon. Al in 1909 probeerde men een spoorlijn en zelfs een waterweg (voor irrigatie) door de canyon aan te leggen. Dit nationale park beschermt zo’n 19 km van de totale lengte van 77 km van de kloof. De Black Canyon is één van de diepste, smalste en langste kloven ter wereld (600 meter diep en maximaal 450 meter breed). De naam ‘Black Canyon’ komt voort uit het feit dat de wanden zo steil zijn dat de zon deze niet kan beschijnen. Zo, weet je dat ook weer.

Via meerdere stops met bijbehorende wandelingen bewonderen we op verschillende uitkijkpunten deze prachtige kloof. Tijdens de wandelingen schieten verschillende soorten Ground Squirrels langs en zien we in de verte een paar prachtige roofvogels op de thermiek zweven. Terug op de camping bekijken we de foto’s op de laptop en zien we dat dit Roodkopgieren of Kalkoengieren zijn. Wauw!

Doordat het zo rustig is, heb je tijd genoeg om veel natuurfoto’s te maken, zonder dat je steeds moet wachten tot de mensen weg zijn. En als de koude voorjaarswind af en toe weg valt, is het heerlijk warm in de zon. Genieten dus!

Na zo’n 4,5 uur verlaten we het park via dezelfde steile weg. Op de camping aangekomen blijkt dat dit park bijna 800 meter hoger ligt (hoogste punt is op 2.540 meter). Dat verklaart ook meteen weer waarom we best wel vermoeid zijn. We zetten de picknicktafel achter de camper uit de wind en genieten van een lekkere versnapering. En meteen wat kleur oppikken!

’s Avonds rijden we met de camper naar de Walmart (supermarkt) voor wat boodschappen en eten we in de nabij gelegen Rib City (http://ribcitymontrose.com) een portie heerlijke spareribs. Jammie!
Voor morgen staat weer een reisdag gepland, nu naar het zuiden richting Mesa Verde National Park.

Link naar wat foto's:

• 10 April 2017 - 13:22

Edith:

Hi! Kalkoengieren?

• 10 April 2017 - 22:50

Frank:

Wat een waanzinnige reis weer! Keep the stories & photos coming!