Van Toukley naar Nambucca Heads - Reisverslag uit Nambucca Heads, Australië van Tom en Debbie - WaarBenJij.nu Van Toukley naar Nambucca Heads - Reisverslag uit Nambucca Heads, Australië van Tom en Debbie - WaarBenJij.nu

Van Toukley naar Nambucca Heads

Door: Tom en Debbie

Blijf op de hoogte en volg Tom en Debbie

07 Oktober 2015 | Australië, Nambucca Heads

Hallo allemaal,

Meteen nog maar een update van ons reisverslag. Veel leesplezier en tot de volgende keer!

Groeten,
Tom en Debbie

05-10-2015

We rijden de camping af en volgen de navigatie naar het centrum van Newcastle. Onderweg stoppen we voor wat foto’s van een kolonie Pelikanen; bijzondere vogels. We hadden in een appje over Australië al gezien dat in Newcastle een flinke boulevard langs de haven is, dus daar parkeren we de camper en kopen we een parkeerkaartje voor een paar uur. Aan de overkant van de waterweg langs de boulevard (Hunter River) ligt een groot havencomplex voor de overslag van kolen, die met grote schepen over de hele wereld worden vervoerd. Newcastle is de 6e grote stad van Australië en biedt naast de genoemde kolen ook veel wijn- en fruitbouw.

We lopen over de boulevard en komen onderweg een aantal leuke restaurantjes tegen. Da’s voor de terugweg om te lunchen. Eerst door naar Nobby’s beach en voelen voorzichtig het zeewater. Brrrr, ijskoud! Niet zo gek dat de Aussies maar tot hun knieën in het water staan. We lopen terug richting de boulevard om te lunchen, want van al dat wandelen krijgen we honger.

We bestellen een pizza met spek en garnalen voor Deb en Fish en Chips voor Tom. Jammie jammie, erg lekker!! Na de lunch verlaten we Newcastle en gaan richting Taree. Daar gaan we naar de kust naar Old Bar. Daar blijven we een nachtje staan op de camping Lani’s on the Beach. We zetten we camper op onze plek en kleden ons snel om. Nog ff gauw naar het strand om te zwemmen en een uurtje in de ondergaande zon te liggen. De zee is flink wild en het lawaai van de branding (3-4 meter hoge golven) hoor je duidelijk op de camping. Debbie duikt meteen de zee in, die hier een stuk warmer is als vanmiddag bij Newcastle. Diverse golfsurfers maken dankbaar gebruik van de branding en het is leuk om naar te kijken. De oostkust van Australië ligt bezaaid met mooie stranden met heel wit zand en samen met de azuurblauwe zee is dit een mooi gezicht.

Op de camping staan 10-20 oude Volkswagen Transporter T1 campervans. We raken in gesprek met een Aussie die er zelf ook één heeft. Hij vertelt dat in het eerste lange weekend van oktober in dit dorpje en op deze camping een meeting voor deze schattige auto’s wordt georganiseerd. Afgelopen weekend hebben er 239 T1’s op deze camping gestaan en deze hebben in een optocht door het dorp gereden. Dat moet echt geweldig zijn geweest! Maar het aantal dat wij zien staan, is ook al erg leuk.

06-10-2015

We rijden rond 09.30 uur van de camping af en gaan richting Port Macquarie. Daar volgen we in plaats van de Pacific Highway, de Ocean Drive, dit is een klein slingerweggetje vlak langs de kust, die ons naar het Tacking Point Lighthouse brengt. Dit is de op drie na oudste vuurtoren van Australië. De toegangsweg is niet geschikt voor onze (niet al te kleine) camper en dus maken we een mooie wandeling langs de kust naar beneden naar de rotsen en een klein strandje en weer omhoog naar de vuurtoren. Vanaf de vuurtoren turen we over de zee, want op informatieborden staat dat dit een goede plek is om walvissen te spotten.

Daar is niks aan gelogen, want in de verte zien we de eerste walvis boven het water springen. We zoomen in en zien dat dit meerdere Bultruggen zijn. Door de afstand lijkt het ook dat er nog Bruinvissen of dolfijnen in de buurt zijn. Da’s niet goed te zien. Op de film is de Bultrug in ieder geval goed te herkennen. Afijn, Whalewatchen kan ook afgevinkt worden.

We laten de vuurtoren achter ons en rijden door naar Sea Acres Rainforest Centre. Dit is een nationaal park langs Shelly Beach, waar je een wandeling door een regenwoud kunt maken. Eerst lunchen we en daarna zetten we het op een lopen. Na tien minuten blijkt dat niet gelogen te zijn, want er ligt een enorme slang net naast de boardwalk, maar die ligt gelukkig voor ons, in de zon te slapen. Verderop lopen nog wat Brush Turkeys rond en bekijken we de vele diverse boomsoorten in het regenwoud. Verder niet zo heel bijzonder, maar wel leuk om een keer gezien te hebben.

Dan rijden we nog even naar het Billabong Koala and Wildlife Park om daar naar Koala’s en Wallibies en Kangoeroes te kijken. Helaas is dit in een dierentuin, maar liever zien we ze in het wild. Tot op het heden hebben we alleen dode kangoeroes langs de weg gezien, dus dat gaat nog niet zo goed. Met een uurtje hebben we dit park wel weer gezien en vertrekken naar onze camping van vandaag, Big4 Nambucca Beach Holiday Park in Nambucca.

Nog wat foto's: https://picasaweb.google.com/106271946794205173299/Australie201520151007?authuser=0&feat=directlink

• 07 Oktober 2015 - 08:31

Gerard:

Wederom genoten van jullie reisverslag.

• 07 Oktober 2015 - 10:21

Gerda En Pim En Neal:

Wat een harde en zachte geluiden .hartstikke leuk

• 07 Oktober 2015 - 11:45

Linda:

Wauw, walvissen gespot, en..een slang, gelukkig dat ie sliep ;-)

• 07 Oktober 2015 - 15:58

Edith:

Walvissen spotten, geweldig!

• 08 Oktober 2015 - 11:34

Ilona:

Wow...wat heb ik weer genoten van jullie verhaal..en walvissen gespot, gaaffffffff