Van Salt Lake City naar Arches National Park - Reisverslag uit Moab, Verenigde Staten van Tom en Debbie - WaarBenJij.nu Van Salt Lake City naar Arches National Park - Reisverslag uit Moab, Verenigde Staten van Tom en Debbie - WaarBenJij.nu

Van Salt Lake City naar Arches National Park

Door: Tom en Debbie

Blijf op de hoogte en volg Tom en Debbie

14 Juni 2014 | Verenigde Staten, Moab

Hallo allemaal,

Hierbij ons volgende deel van ons reisverslag. Alweer veel leesplezier gewenst!!

Groeten vanuit een heet Moab!
Tom en Debbie

11-06-2014
We laten het mooie blauwe Bear Lake achter ons en rijden via Logan en Ogden via de snelweg naar Salt Lake City. Hier komen we aan bij de KOA campground aan de rand van de stad. We hebben een mooie plek vlak bij het zwembad en al snel liggen we lekker te relaxen bij het water. Het is heerlijk warm (zo’n 30 graden) en dat is een flink contrast met twee dagen terug, waar het ’s nachts nog vroor.

Na een uurtje of twee bijkleuren, gaan we met een shuttlebusje naar het centrum van SLC. Deze shuttle is weliswaar gratis, maar onder de voorwaarde dat je een rondleiding over het Mormonencomplex volgt. Afijn, waarom ook niet; beetje cultuur opsnuiven zullen we maar zeggen. Wij krijgen twee ‘sisters’ toegewezen die ons uitgebreid vertellen over hun geloof en de prachtige gebouwen op het terrein, midden in SLC. In SLC bevindt zich de hoofdzetel van de Mormonenkerk ter wereld. Het is daarom een gigantisch complex. We mogen in alle gebouwen kijken en foto’s maken, behalve in de Temple. Dit is hun eigen geloofsgebied wat zij als heilig beschouwen. Het is heel bijzonder om te zien hoe deze mensen hun geloof aan anderen proberen uit te leggen. Ze geloven heilig in Jezus Christus en vooral in de familieband en in het hiernamaals. De term Mormoon komt overigens van ‘The book of Mormon’ wat zij als een aanvulling op de bijbel zien.

Na een rondleiding van zo’n twee uur, is het tijd om een hapje te gaan eten. Net buiten dit kerkgebied ligt een grote en luxe shopping mall met een groot Food Court. Bij Mr. Sushi eten we de buikjes helemaal vol met een overheerlijke Utah Sushi Roll: een dubbele sushi roll met ei, avocado en crab en bedekt met reepjes crabstick, zoete saus, wasabi mayo en gebakken uitjes. Zelfs zo lekker, dat we nog een portie bestellen. Jammiiiieeee!!!

12-06-2014
Vandaag hebben we een redelijk lange reisdag naar Arches National Park. Met een kleine omweg (zijn op de luchthaven van SLC beland en met alle hoogtebeperkingen is dat niet prettig!) lukt het ons om de juiste snelweg vanaf SLC te vinden. We volgen de I-15 naar het zuiden en zien op de borden al onze eindbestemming Las Vegas staan. Als je het in een rechte lijn rijdt, is het nog zo’n 400 mile, maar wij rijden nog een stukje om naar het zuidoosten via Arches, Bryce en Zion NP.

Rond de klok van vijf komen we aan op onze camping (Archview RV park), welke in de middle of nowhere ligt. Maar maakt het uit; een full hookup met wifi is altijd prettig! De klapstoeltjes worden neergezet en hup, lekker in de zon genieten. Ook hier is het weer flink warm, zo rond de 30 graden Celsius.

13-06-2014
We treuzelen lekker en koppelen aan het einde van de ochtend de camper af en rijden naar Arches NP. Met ons nog zo’n 100 man, want er staat een flinke wachtrij voor de toegangspoort. Het gaat toch nog redelijk snel en met een kwartiertje rijden we het park in om de verschillende rotsformaties te bewonderen. Het rode gesteente van dit gebied is door miljoenen jaren wind en watererosie gevormd. Hierdoor zijn prachtige vormen, zoals bogen en puntrotsen ontstaan. Via diverse trails (soms steil, soms makkelijk) lopen we naar en langs deze mooie rotsen. Menig Amerikaan wil zelf onder de bogen staan en dit vast laten leggen, maar wij kiezen graag voor een foto op afstand zonder al die mensen. Dus dat is af en toe even wachten tot ze weg zijn.

Er waait een stevige wind door het park en met zo’n 35 graden is het bloedheet. Je zweet verdampt direct en je kan blijven drinken. Pfff, als we vanmiddag terug zijn hebben we wel een beloning verdiend: een lekker ijsje!!

Rond 15.00 uur houden we het voor gezien (we zijn gesmolten) en tuffen rustig aan het park uit en terug naar de camping. Deze ligt op slechts 10 minuten rijden, dus da’s lekker makkelijk. We slaan nog wat boodschappen (water, cola, chippies voor de film vanavond) in en genieten van ons welverdiende ijsje!!! Een Häagen-Dazs vanille chocolade en nootjes voor Debbie en een Rainbow (vijf smaken en kleuren) waterijsje voor Tom. Aaaaahhhh, heerlijk!!!

• 14 Juni 2014 - 19:50

Anvadu@hetnet.nl:

Jullie nemen het er goed van lees ik.

De weegschaal thuis gelaten.

Maar je loop het er weer af.

Fijne tijd.

Ann

• 15 Juni 2014 - 22:25

Gerard:

Weer een prachtig verhaal en uitleg.

Gerard

• 16 Juni 2014 - 12:51

Edith:

Wat een geweldige reis! Als ik nog een keer in Utah kom wil ik ook Mormonen zien! Hun leefwijze intrigeert me enorm.
    Jullie zien ook heel wat natuurparken. Geweldig! Genieten!

• 16 Juni 2014 - 12:52

Edith:

Enne...sorry..Goof leeft nog steeds in blakende gezondheid!

• 16 Juni 2014 - 17:19

Pama:

Gaaf verhaal.Nog veel plezier.